Signnieuws

Uit onderzoek van de Mitre Corp (‘Discriminating Gender on Twitter') is naar voren gekomen dat aan het gebruik van bepaalde woorden op Twitter is af te lezen of de twitteraar man of vrouw is.

In het echte leven gebruiken mannen en vrouwen andere woorden. Dit gegeven is doorgetrokken naar social media en nu zijn onderzoekers bezig om met n-gramming-techniek de verschillen in taal online te analyseren. De uitkomsten zijn vooral grappig en zijn niet geheel representatief voor de gehele Twitterbevolking, maar de gegevens kunnen wel interessant zijn voor marketeers, aldus MarketingVox.

Gendergebonden woorden
De onderzoekers ontdekten dat mensen die woorden gebruiken als love, cute, haha, happy, girl, hair, lol, hubby, miss, feel, bed, today, baby, excited, ugh, hehe, husband, sleep, hate, tomorrow, day, wait, totally, home, shopping, I'll, feeling, wanna, sad, chocolate en lovely vaak vrouw zijn. Ook gebruiken zij vaker smileys en uitroeptekens. Mannen tweeten veelal woorden als http en google. Door met een computer op specifieke woorden te zoeken, konden de onderzoekers in 66 procent van de gevallen het geslacht van de Twitteraar juist raden. Door een groot aantal tweets te analyseren, steeg dit aantal tot meer dan 75 procent.

Facebook
De onderzoekers hebben ook de taal van de gebruikers van facebook onder de loep genomen en ontdekten dat jongeren zich online vaak negatiever uitlaten dan oudere gebruikers. Ze vloeken meer en gebruiken vaker woorden als ‘I' en ‘my'. Oudere gebruikers plaatsen langere updates, gebruiken meer standaard-Engels en praten over familie en vrienden. Populaire Facebook-gebruikers gebruiken vaker het woord you, schrijven langere updates, praten over sport en muziek en niet zozeer over familie. Ook plaatsen zij minder vaak emotionele updates.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.