Signnieuws

Uit onderzoek van Clear Channel Nederland en Validators blijkt dat outdoor uitingen in niet-stedelijk gebied meer aandacht trekken dan uitingen in stedelijk gebied.

Daarnaast wordt in niet-stedelijk gebied vaker minstens één keer terug gekeken naar een outdoor uiting. In stedelijk gebied weten outdoor uitingen de aandacht wel iets langer vast te houden dan in niet-stedelijk gebied.

Eyetracking

Clear Channel beschikt over outdoor objecten in uiteenlopende gemeentes en gebieden. In samenwerking met Validators heeft Clear Channel onderzoek gedaan naar de zichtbaarheid van outdoor uitingen in landelijke en stedelijke omgevingen. Hierbij is gebruikgemaakt van eyetracking in combinatie met online onderzoek.

Aandachttrekkend vermogen

In een niet-stedelijke, relatief rustige omgeving vallen outdoor uitingen meer op (zichtbaarheidspercentage: 48%) dan in een stedelijke en relatief drukke omgeving (zichtbaarheidspercentage: 32%). Daarnaast wordt in niet-stedelijk gebied nog minimaal één keer teruggekeken (34% vs 23%). Echter weten outdoor uitingen in een stedelijke omgeving iets langer de aandacht vast te houden.

Vormgeving

Ook de vormgeving van de uiting speelt een rol. Zo vallen lichtgekleurde uitingen door hun contrast met de omgeving meer op in een stadse omgeving, terwijl kleurrijke uitingen met een centraal element beter zichtbaar zijn in een rustige, niet-stedelijke omgeving. Wanneer uitingen goed opvallen in een bepaalde omgeving resulteert dit niet per definitie in een hogere merkoverdracht. Factoren als de leesbaarheid op afstand en de herkenbaarheid van de uiting spelen onder andere een belangrijke rol.

Meer informatie over dit onderzoek is te lezen in een whitepaper.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.