Signnieuws

Si’bon hield afgelopen vrijdag (1 november) bij Probo in Dokkum een ‘Print Innovatie-seminar’, gevolgd door een rondleiding bij de Friese onderneming. Een kijkje in de keuken bij het succesvolle printbedrijf voor wederverkopers.

Zeker vijftig signmakers, van bij Si’bon aangesloten bedrijven, waren naar Probo in Dokkum afgereisd om kennis te nemen van innovaties in print.

Het seminar begon met een presentatie van René de Heij, onder andere over de nieuwe ontwikkelingen bij Probo op het gebied van print. De directeur benadrukte verder dat hij gelooft in het resellermodel. “Wij krijgen vaak de vraag of we niet naar de eindgebruiker moeten. Dan zeg ik: wij gaan naar eindgebruikers. Zeker zelfs! Maar wel via onze resellers. Wij willen samen met onze klanten de eindgebruikers dienen”, stelde hij tegenover de signmakers. “Wij zien onze samenwerking met jullie als volgt: het is aan ons om te innoveren en jullie te verrassen, inspireren en bestelgemak te creëren, zodat jullie je klanten een goed product en goed verhaal kunnen bieden.”

René de Heij, directeur Probo: “We zijn een verlengstuk van de achterkant van het bedrijf van onze wederverkopers.”

De Heij stelde: “We zijn een verlengstuk van de achterkant van het bedrijf van onze wederverkopers.” En dat gaat heel ver, niet alleen met producten, maar ook met handige tools en diensten. Hij voorspelde: “Probo zal in 2021 een logistieke dienstverlener zijn die print.”

Augmented Reality

Gastspreker Arjan Leest van reclamebureau Cogonez presenteerde de mogelijkheden van Augmented Reality, oftewel toegevoegde realiteit, in print. AR legt een virtuele laag over de fysieke omgeving, vaak met behulp van de smartphone. De techniek is vooral bekend geworden door Pokémon Go. Nog minder bekend is de toegevoegde waarde van AR voor marketingdoeleinden, vooral in combinatie met print. AR biedt in de toekomst grote mogelijkheden, verwachten de kenners.

Arjan Leest heeft, naast het positioneren van merken, een passie voor technologie en innovatie. Hij is oprichter van het kennisplatform Mixed&Augmented.

Leest liet een voorbeeld zien in een schoenenmagazine. Door de mobiele telefoon over een marker in het blad te halen, werd het mogelijk de sportschoen virtueel te passen. “Denk er eens over na wat dit voor jouw signbedrijf zou kunnen betekenen”, gaf hij zijn luisteraars mee.

Rondleiding

De vijftig signmakers kregen na de lezingen een rondleiding door de Probo-productiehallen in Dokkum. Ze voelden zich even net als Sjakie in de Chocoladefabriek. De productieruimtes en het machinepark in de Friese elfstedenstad is indrukwekkend en breidt almaar uit. Het einde lijkt nog lang niet in zicht. Sterker nog, de bouwschetsen voor een volgende ‘upgrade’, onder andere op logistiek gebied, liggen al op de tekentafel.

Bierbrouwerij

Na de rondleiding volgden een proeverij en buffet in de Brouwerij Dockum, die door Erwin Postma, René de Heij en Leon van der Meer – de directie en mede-eigenaren van Probo – vorig jaar is geopend.

Meer over de bijeenkomst ‘Print Innovatie’ van Si’bon bij Probo in Sign+ Magazine nummer 8 die in december uitkomt.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.