D.Signtist

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Is het werkelijk? Decennialang konden we de oudere generatie geruststellen met deze uitspraak. Tegenwoordig bevordert deze gedachte niet echt de nachtrust van menig oudere ondernemer. Er is géén opvolger voor het bedrijf, uw kroost wil niet werken in deze branche of er is eenvoudigweg geen geschikte kandidaat binnen de firma om uw ‘levenswerk’ voort te zetten. Herkent u deze situatie?

Deze problematiek speelt zich natuurlijk ook af binnen andere sectoren, maar de signbranche is zo specifiek dat zelfs het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) er nog geen modus voor heeft gevonden informatie over deze, relatief jonge, sector te verzamelen in een overzichtelijk en volledig rapport. Het kan niet anders dan dat dit effect heeft op de aanpak van het onderwijs voor sign. Bestaat er een opleiding voor signmanagement? Waar komen de geschoolde mensen vandaan die uw bedrijf gaan voortzetten?

Wanneer deze uit uw eigen stal komen, is de kans groot dat er nog wordt gecalculeerd op de achterkant van een bierviltje. Dat doet u immers al 30 of 40 jaar. Bij een gemiddelde bedrijfsomvang van vier personen zal uw werkwijze die van uw werknemers zijn. Hoeveel bedrijven – die zo lang geleden zijn begonnen – moeten straks noodgedwongen stoppen? Ziet u nieuwe aanwas nog steeds als concurrent, terwijl u er tegelijkertijd op rekent dat een student sign binnen een stageplaats volledig meedraait in ontwerp en productie?

Ben ik nu te kritisch of ligt dit onderwerp gevoelig? Wat doen wij eraan? Wat doen fabrikanten en leveranciers er samen aan om de kwaliteit van het onderwijs op te waarderen? Een fabrikant die er het nut niet van inziet om te investeren in de huidige onderwijsmogelijkheden, is een verloren partij voor een sector met toekomst. Een leverancier die geen tijd wil vrijmaken om theorie en praktijk naar een hoger plan te tillen, zal de jeugd én hun toekomstige omzet niet hebben. Deze column is dan ook een open brief aan alle marketingstrategen en verkoopleiders in onze branche om budget vrij te maken voor de support van alle officiële signopleidingen in de Benelux. ‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst, zegt men. Het zou eerlijker zijn die toekomst aan de jeugd te geven!’ -Alexander Pola-

Misschien hangt het voortbestaan van onze branche in z’n huidige vorm wel af van onze investering in de jeugd; de nieuwe lichting vakbekwame ondernemers binnen de creatieve industrie?! Dat geldt niet in het minst voor de overdracht van kennis door de signbedrijven zelf. Probeer eens af te zien van uw stelling dat elke nieuwe ondernemer een potentiële concurrent is. Het kan uw verzekering worden voor een bedrijf dat anders verdwijnt in de vergetelheid. Kortom: ‘Wie nog jeugd heeft, heeft nog toekomst!’ -C. Buddingh-.

D.Signtist

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *