Partnernieuws

De markt voor geprinte interieurdecoratie groeit snel.  Huiseigenaren en bedrijven zijn op zoek naar nieuwe manieren om woningen, werkplekken en merken meerwaarde te geven. Hoe krijgen printbedrijven toegang tot deze markt?

HP heeft twee white papers geschreven die meer inzicht geven in deze materie. De eerste white paper verkent hoe deze sector werkt, wat ten grondslag ligt aan de opkomst van deze markt, hoe u hierop kunt inspelen en hoe u kunt reageren op mogelijke problemen die zich voordoen.

Download de white paper (PDF): ‘Toegang tot de markt voor geprinte interieurdecoratie’

Vijf groeimarkten

De tweede white paper beschrijft de vijf groeimarkten die zijn te onderscheiden op het gebied van geprinte interieurdecoratie:

  • Woningen
  • Gezondheidszorg
  • Horeca, reizen en toerisme
  • Retail
  • Werkplekken

Download de white paper (PDF): ‘Decoratie printen – vijf groeimarkten’

Aan de slag
De mogelijkheden van digitaal printen op het gebied van interieurdecoratie zijn nagenoeg onbeperkt. Om de voet tussen de deur krijgen (en te houden) is er wel wat werk nodig. Vandaar dat HP een checklist van prioriteiten heeft opgesteld die het proces kunnen bespoedigen.

In het kort:

  1. Baken uw doelgroep af
  2. Bepaal de behoeften, leg contact en werk samen
  3. Ontwerp
  4. Print

Baken uw doelgroep af

Het is voor een printbedrijf nauwelijks doenbaar, laat staan verstandig, om alles te printen wat er maar aan decoratie te printen valt. Het is daarom belangrijk de doelgroep af te bakenen; kies een of enkele van de beschreven groeimarkten en stem daar de communicatie op af. Elke doelgroep heeft namelijk andere behoeften.

Beleving

De snelle opkomst van het online shoppen dwingt traditionele winkels tot actie. Om klanten in hun winkel te krijgen, moeten ze een totaalbeleving bieden.

In de horeca kunnen plafonds, vloeren en ramen worden ‘versierd’, maar ook beddengoed, meubilair, tafellakens en menu’s kunnen worden gepersonaliseerd. Elke kamer zijn eigen unieke wandversiering, mogelijkheden genoeg.

Persoonlijke sfeer

Huiseigenaren willen een unieke persoonlijke sfeer creëren, terwijl architecten en interieurontwerpers altijd op zoek zijn naar nieuwe materialen en toepassingsmogelijkheden om klanten een uniek interieur te bieden.

In de zakelijk markt gelden weer andere eisen. Bedrijven en organisaties stappen massaal over op slimme werkplekken die de tevredenheid en productiviteit van hun medewerkers moeten verhogen. Naast verlichting en meubilair is decoratie een van de elementen die het voor bedrijven mogelijk maken om hun merkwaarden en bedrijfscultuur tot uiting te brengen.

Ook in de zorgsector willen ze met unieke decoratie een betere zorgomgeving bieden, wat geweldige kansen betekent voor u. Strenge medische wet- en regelgeving bepaalt dat materialen steriel, geurloos en makkelijk te reinigen moeten zijn. Laminaat en latex passen daar perfect bij.

Bepaal de behoeften

Belangrijk is te achterhalen wat klanten precies willen. Wat zijn hun persoonlijke voorkeuren? Wat inspireert ze? Hoe is die ruimte nu in gebruik en wat willen ze bereiken? Bij grotere projecten, zoals een hotel of nieuwe werkplekinrichting, probeert u de mensen, cultuur en bestaande systemen zo goed mogelijk te doorgronden.

Hoe? U leest het in de HP white paper ‘Toegang tot de markt voor geprinte interieurdecoratie’

Werk samen

Kies voor een servicegerichte aanpak. Een printbedrijf moet precies weten welke producten beschikbaar zijn en hoe ze concreet worden gebruikt bij de klant. U moet elke situatie in een vroeg stadium goed kunnen inschatten.

Laat uw verbeelding de vrije loop. Stel een portfolio samen dat goed laat zien wat u in uw mars heeft, op een manier die relevant is voor uw nieuwe doelgroep. Weet welke vragen u van tevoren moet stellen, afhankelijk van de situatie. Wanneer u exact weet wat u kunt bieden en wat de klant daarmee kan, en voorbeelden en een portfolio kunt laten zien, dan is dat de eerste stap op weg naar succes.

Decoratietrends

Zorg daarom dat u altijd goed op de hoogte bent van de laatste decoratietrends in de sector waarop u zich richt, en vind innovatieve manieren om trends en concepten te vertalen in werkbare toepassingen.

Digitale grootformaat inkjettechnologie, inclusief latex of dye-sublimatie, is de juiste technologie op het juiste moment om op deze behoeftes in te spelen. Afhankelijk van de markt waarop u zich richt, is het hebben van de juiste apparatuur, connecties en partners nog maar het begin.

Print

Ook optimale, efficiënte workflows zijn belangrijk om klanten het allerbeste werk te bieden. Elke stap telt, van het voorbereiden van bestanden tot het bepalen van de beste substraat, het eigenlijke printen, de afwerking en de montage.

Die montage of installatie bepaalt het eindresultaat van uw product of het project, en is daarmee een belangrijk aspect voor de uiteindelijke klantervaring. Zorg dat deze stap perfect verloopt.

Download white papers

Download white paper (PDF): ‘Toegang tot de markt voor geprinte interieurdecoratie’

Download white paper (PDF): ‘Decoratie printen – vijf groeimarkten’

Meer informatie over HP printoplossingen voor decoratie

Kijk voor meer informatie over HP grootformaatprinters voor decoratie op: hp.com/go/Latex

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.