Signnieuws

Adobe gaat gebruikmaken van een collectie digitale brushes die een ode brengen aan het erfgoed van ‘visionair’ Keith Haring. Het is een vervolg op de brushes van onder andere Edward Munch.

Deze nieuwe collectie maakt deel uit van een initiatief van Adobe om historische artistieke instrumenten te herstellen en beschikbaar te maken voor ‘de nieuwe generatie creativelingen’, aldus Adobe. Het initiatief is bovendien een vervolg op de in 2017 gelanceerde digitale reproductie van de brushes van Edward Munch en van de Lost Alphabets van Bauhaus Dessau in 2018. 

Wereldwijd

In samenwerking met de Keith Haring Foundation en bekroonde Photoshop brushmaker Kyle T. Webster, komen de brushes beschikbaar in Adobe Creative Cloud voor Fresco en Photoshop-gebruikers wereldwijd. Als onderdeel van de legendarische New York kunstwereld in 1980, was artiest en activist Keith Haring beroemd voor zijn unieke stijl en kenmerkende motieven. De kunst die hij maakte was zijn antwoord op het leven en de wereld om hem heen en toonde de diverse thema’s en uitdagingen waar hij mee te maken kreeg. Hij legde de nadruk onder andere op het belang van onderlinge gelijkheid tot het verspreiden van vreugde door middel van muurtekeningen bij kinderziekenhuizen. Ook na zijn dood laat zijn levendige werk zien hoe kunst de noodzaak van positieve culturele en maatschappelijke verandering kan benadrukken. 

Dynamisch

Om zijn nalatenschap te vieren hebben Adobe en de Keith Haring Foundation een dynamische en levendige collectie digitale brushes uitgebracht, geïnspireerd op zijn signature tools – Chalk, Marker, Spray Paint, Felt Tip, Acrylverf, Dripping Paint en Sumi Ink. Mensen van over de hele wereld zijn uitgenodigd om ze te gebruiken en de geest van Haring na te bootsen om kunst te creëren voor positieve verandering.  “We willen de beperkingen opheffen en de grenzen van de creativiteit verleggen door kunst te gebruiken als inspiratiebron en aanjager van positieve verandering, net zoals Keith Haring dat deed”, zegt Simon Morris, senior director of marketing bij Adobe. “Dit streven is relevanter dan ooit in deze tijd; onze hoop is dat we door mensen te inspireren met de tools van de meesters en het idee van ‘Creativiteit voor iedereen’ te vieren, iedereen met een verhaal in staat kunnen stellen om uit te drukken hoe zij de wereld zien op uitdagende en onverwachte manieren.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.