Het KVGO en de vakbonden zijn het deze week eens geworden over vernieuwing van de Grafimedia cao. De cao krijgt een looptijd van 27 maanden en de partijen zijn een loonsverhoging van in totaal 6,5 procent overeengekomen.

Op de vijfde onderhandelingsdag stonden alleen de looptijd en het loon nog op de agenda. De andere afspraken waren al eerder gemaakt. Reinier de Koning, onderhandelaar namens werkgevers, is tevreden over het bereikte resultaat. “Positief was met name de sfeer aan de onderhandeltafel en het wederzijdse begrip voor de situatie waar niet alleen medewerkers maar ook bedrijven zich in bevinden. Het huishoudboekje van beiden staat onder druk. Met dit resultaat zijn we elkaar echt tegemoet gekomen.”
27 maanden
De nieuwe cao krijgt een looptijd van 27 maanden, tot 1 april 2024. Dat is een paar maanden langer dan zowel werkgevers als vakbonden in eerste instantie van plan waren. “Dit is uiteindelijk afgesproken om de loonsverhoging wat meer over de tijd uit te kunnen smeren”, aldus De Koning.
Loonsverhoging
Werkgevers en werknemers zijn een loonsverhoging van in totaal 6,5 procent overeengekomen. Op vijf momenten wordt het feitelijk uurloon verhoogd:
1-5-2022 1%
1-9-2022 1%
1-2-2023 1,5%
1-8-2023 1,5%
1-1-2024 1,5%
Andere afspraken
In eerdere onderhandelingsrondes hebben de cao-partijen al veel afspraken met elkaar kunnen maken. Deze betreffen onder meer de verlenging van de RVU-regeling (regeling vervroegd uittreden) tot 31 december 2025, een taskforce die zich gaat bezighouden met het aantrekkelijk maken en houden van de bedrijfstak voor nieuw personeel en een aanvulling op de UWV-uitkering in geval van aanvullend geboorteverlof.
Meer informatie is te vinden in het onderhandelingsresultaat in deze pdf.
Ledenraadpleging
De cao-partijen zullen het onderhandelingsresultaat de komende tijd met een positief advies voorleggen aan hun achterbannen.