De wereld verandert in rap tempo, mede door geopolitieke onzekerheid, wereldwijde prijsstijgingen en extremer weer. Kantar, een bedrijf gespecialiseerd in marketingdata en analytics, ziet echter ook positieve trends, zoals te lezen is in hun Media Trends & Predictions 2023-rapport waarin wordt vooruitgekeken op de ontwikkelingen in de media-industrie.

Positieve veranderingen
Volgens het onderzoek van Kantar is er een positieve verandering, een kans op een veiligere, groenere en stabielere wereld, mogelijk gemaakt door nieuwe technologieën, data en verdere connectiviteit. De uitdaging van de toekomst gaat niet alleen over het maken van groene producten en diensten, maar vooral over het verkopen hiervan aan mensen die er niet om geven of deze producten groen zijn of niet. Het is daarom zaak vooral de voordelen van een groen product of een groene dienst te verkopen en niet de exclusiviteit. Maak van duurzame producten geen premium product, maar maak ze beschikbaar voor de grote massa.
Download het rapport
Daarnaast is er in het Media Trends & Predictions 2023-rapport van Kantar onder andere aandacht voor metaverse. Kantar verwacht vroege verkenningen in 2023, van live-evenementenbedrijven, artsen en technisch onderlegde werkgevers die graag een betere verbinding willen in een wereld waar minder mensen op kantoor willen werken.