Columns & Weblogs

Hoe maak je het verschil? Die vraag drong steeds meer bij me op terwijl ik door de zes hallen van Fespa Global Print Expo in München dwaalde.

Ondanks de vele bordjes met ‘nieuw’ erop, moet je constateren dat er nog maar weinig echte innovaties zijn in de sign- en printmarkt. Oké, het is mogelijk dat HP met haar Stitch-portfolio de textielmarkt gaat opschudden, maar voor de rest zie je toch vooral meer ‘MeToo’-producten.

Printerfabrikanten beseffen echter dat ultieme printprestaties qua capaciteit en kwaliteit niet meer voldoende zijn. Printers worden steeds vaker onderdeel van een digitaal ecosysteem. Het draait om workflowautomatisering en het verzamelen van data. Dit leidt tot efficiënter printen en uiteindelijk een lagere ‘cost of ownership’. Een printer kan dan onderdeel worden van Internet of Things (IoT), onder andere een vereiste voor efficiënte Web-to-Print oplossingen. Want die trein dendert onverminderd voort, als je de profeten mag geloven.

Shoppen

Net zoals het voor fabrikanten moeilijker is om zich te onderscheiden, kost het een print- of signbedrijf ook steeds meer inspanning om zijn meerwaarde duidelijk te maken. Ook hier is internet zowel een zegen als een vloek. De eindklant shopt bij het leven. ‘Men weet ons alleen te vinden bij een spoedklus’, is een klacht die ik regelmatig hoor. Toch denk ik dat het opbouwen van een persoonlijke relatie nog steeds loont. Het gemiddelde mkb-bedrijf, tot grofweg 50 personen, is te groot om alles zelf uit te zoeken en te klein om het spel keihard te spelen als er moet worden onderhandeld over de prijs.

Volgens mij kan de meerwaarde van een print- of signbedrijf zich juist in dit segment manifesteren op drie terreinen: creativiteit (ontwerp), materialenkennis en montage. En loop niet in de val om ‘alles’ te willen leveren. Het gevaar alleen maar ‘MeToo’-producten aan te bieden, is dan levensgroot.

Wouter Mooij,
hoofdredacteur Sign+ Magazine

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.