In de vijfentwintig jaar dat Vermeulen & Vermeulen Reclame bestaat, heeft het bedrijf de interne processen flink verbeterd. De Japanse Kaizen-methode was een van de inspiratiebronnen.

Ging het plannen vijfentwintig jaar geleden met de pen in een agenda, tegenwoordig is het bedrijf volop geautomatiseerd. Een van de inspiratiebronnen bij het verbeteren van het werkproces is de Japanse Kaizen-methode, die ervan uitgaat dat kleine voortdurende veranderingen grote verbeteringen teweeg kunnen brengen.
Kaizen-gedachte
Voor het verbeteren van zijn bedrijfsprocessen benutte Vermeulen verschillende inspiratiebronnen. Belangrijk daarbij was de Kaizen-methode. Directeur Marcel Vermeulen: “In Europa zie je vaak dat als bedrijven een verbeteringsproces inzetten, ze vol gas geven en dat in één keer een piek wordt bereikt. Het is heel moeilijk om op die piek te blijven. Vaak is er een terugval. Bij Kaizen is het juist zo dat je elke dag een kleine verbetering doorvoert. Dat is duurzamer, goed werkbaar en leidt uiteindelijk tot grote veranderingen.”

Tien principes van Kaizen
De tien belangrijkste principes van de Kaizen-methode
(bron: www.lean.nl)
- Laat veronderstellingen los
- Wees proactief bij het oplossen van problemen
- Accepteer de status quo niet
- Laat het perfectionisme los en neem een houding aan van adaptieve verandering
- Zoek naar oplossingen als je fouten vindt
- Creëer een omgeving waarin iedereen zich geroepen voelt om bij te dragen
- Accepteer de voor de hand liggende kwestie niet; vraag in plaats daarvan vijf keer ‘waarom’ om bij de hoofdoorzaak te komen
- Vraag naar meningen van meerdere mensen
- Gebruik creativiteit om goedkope, kleine verbeteringen te vinden
- Stop nooit met verbeteren
Meer lezen over de ontwikkelingen die Vermeulen & Vermeulen Reclame de afgelopen 25 jaar doormaakte? Lees het artikel in Sign+ Magazine nummer 1 – 2021.
