Een order weigeren in een slecht jaar. Timo Kraaijkamp van Spandoekman.nl nam dit besluit uit volle overtuiging. “Een gewetenskwestie”, stelt de 47-jarige signmaker uit Stokkum.

Kraaijkamp is een kritisch volger van ontwikkelingen in de wereld en het beleid van de overheden daarin. Hij is het totaal niet eens met de aanpak van de coronacrisis en deelt dat op persoonlijke titel op sociale mediakanalen. In november kwam echter een verzoek binnen van een klant die spandoeken voor een coronateststraat bestelde, waardoor Kraaijkamp in gewetensnood kwam. “Ik voelde gelijk: dit staat me heel erg tegen. Ik sta niet achter het beleid. Aangezien ik het bedrijf met mijn vrouw run, heb ik het even laten bezinken, met haar overlegd en toen de knoop doorgehakt. Ik kon het niet rijmen met mijn opvattingen.”
Boos
Een ongemakkelijk gesprek met de klant volgde. De Spandoekman voelde het gelijk in de portemonnee. “De klant was boos en die ben ik dus kwijt. Het gebeurt wel vaker dat mensen het met ons oneens zijn en dat dit sociale consequenties heeft. Zakelijk had ik nog nooit zo’n beslissing hoeven nemen, dus het was best spannend.”
Nadat hij zijn besluit online deelde, was zowel afkeuring als bijval zijn deel. “Enkele potentiële klanten hebben laten weten dat ze nooit meer bij Spandoekman.nl willen bestellen”, vertelt Kraaijkamp. “Maar het overgrote deel reageerde positief.”
Het hele verhaal vindt u in Sign+ Magazine 1 – 2020.