Belgisch team Opinry heeft de eerste prijs gewonnen in de European Graphics Arts Hackathon 2021 en versloeg teams uit de Benelux, Duitsland, Scandinavië, Estland en de VS.

De Hackathon werd georganiseerd door het VIGC (Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie) en vond eind oktober plaats, op twee dagen voorafgaand aan het VIGC-jaarcongres. Mensen met verschillende achtergronden waren twee dagen creatief en hands on bezig met innovatie in de grafische branche.
Verpakkingsontwerp analyseren
Het winnende project van Opinry biedt een platform waar merkeigenaren hun huidige verpakkingsontwerp kunnen analyseren en optimaliseren, afhankelijk van hun doelgroep. Het zeskoppige team uit België werd geleid door ondernemer en Opinry-oprichter Julie Dumoulin en bestond uit Ian Jakubek, Henry Layman, Dries Maerten, Frederic Vandelanotte, Merke Luuk en Brian Caro. “Opinry maakte indruk op het panel van internationale juryleden met hun oplossing voor de behoefte van bedrijven om vaak snelle ontwerpbeslissingen te nemen zonder het voordeel van een andere mening”, legt VIGC-directeur Jos Steutelings uit. “Hun project vult een gat in de markt door een optie te bieden die datagestuurd ontwerp combineert met creativiteit.”
Tweede en derde prijs
De tweede prijs was voor Shiprz, door Imprimu, met een oplossing die gratis verzendopties biedt voor eindgebruikers van e-commerce, terwijl merken lagere aanschafkosten krijgen. Op de derde plaats stond Scan the Profile, een cloudservice om een onbekend kleurprofiel te extraheren uit een spectrale scan van het afgedrukte voorbeeld.
Virtueel
Tijdens de Hackathon konden deelnemers via een reeks virtuele plenaire vergaderingen en kleine ad-hocconsultaties samenwerken om hun projecten te verfijnen. Een groep experts met verschillende achtergronden was de hele tijd aanwezig om bij de teams betrokken te raken en licht te werpen op de voorstellen. De sessie omvatte ook trainingsworkshops over onder meer professionele pitching en de ontwikkeling van een businessmodel. Net als bij het eerste evenement van 2020, werd ook deze tweede editie virtueel opgezet, waardoor mensen van over de hele wereld konden deelnemen.