Creatief bureau Wayne Parker Kent kwam met een idee om zwerfafval tegen te gaan en mensen te helpen die het statiegeld goed kunnen gebruiken, door een verzamelpunt te koppelen aan een display en een ‘stelling van de dag’.

Ondanks het ingevoerde statiegeld op blikjes, belanden veel blikjes alsnog in openbare prullenbakken. In de jacht op dit statiegeld worden die vervolgens omgekeerd met een hoop zwerfafval tot gevolg. Wayne Parker Kent, JCDecaux en Mediahuis ontwikkelden een interactieve DOOH-display, waarmee blikjes en plastic flesjes eenvoudig kunnen worden ingezameld en direct terechtkomen bij mensen die het statiegeld goed kunnen gebruiken.
Stelling van de dag
Op drukke hotspots in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag stonden eind juli een aantal van deze interactieve DOOH-displays. De displays nodigden mensen uit om met hun lege blikje (door het te plaatsen in een rek) te stemmen op de Stelling van de Dag, aangeboden door De Telegraaf. De displays fungeerden meteen als verzamelpunten, met als doel minder statiegelditems in openbare afvalbakken en minder zwerfafval op straat.

Impact op gedrag
Sander Tacx, managing director bij Wayne Parker Kent: “Statiegeld op blikjes is een hartstikke goed idee, alleen hebben mensen altijd even nodig om aan nieuwe regels te wennen. Toen we het probleem van het zwerfafval tegenkwamen, hebben we de koppen bij elkaar gestoken op zoek naar een oplossing. Die vonden we in deze interactieve displays. De uiting maakt het inzamelen van blikjes leuk door dat te koppelen aan het gesprek van de dag. Mensen hebben een extra plek om hun blikje kwijt te kunnen en er hoeven geen prullenbakken meer omgekeerd te worden op zoek naar statiegeld. Win-win voor iedereen.”
Test in drie steden
De interactieve displays stonden eind juli als test in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Bij succes wordt de campagne uitgebreid.