De KNVB gaat samenwerken met de startup Revolt om amateurvoetbalclubs te voorzien van reclameborden met ingebouwde laadpalen voor elektrische auto’s.

Dit plan is onderdeel van het Groene Club-initiatief van de KNVB dat voetbalverenigingen ondersteunt bij het verduurzamen van hun sportaccommodaties. Doel is dat in 2025 honderden voetbalverenigingen zijn voorzien van laadpalen.
Extra verdienmodel
Een abonnement voor een laadpaal bij Revolt is gratis. De laadpalen zijn verwerkt in een zuil met een digitaal reclamescherm. De advertenties op de schermen dekken de kosten van de laadpalen, waardoor een voetbalclub niks betaalt, aldus Revolt. De laadpalen van Revolt bieden bovendien een extra verdienmodel voor voetbalclubs. Zij krijgen een (beperkte) vergoeding voor elke geladen kWH aan de laadpaal en verdienen dus met elke laadsessie. Deze extra inkomsten kunnen zij investeren in de verdere ontwikkeling van de vereniging.

Transitie
Rutger Bosch, co-founder van Revolt: “Samen met de KNVB gaan we de komende jaren clubs ondersteunen met hun laadinfrastructuur, zonder dat ze zelf hoeven te investeren. De behoefte om te kunnen laden is bij veel clubs groter dan het daadwerkelijke aanbod laadplekken. Daarom zetten wij ons in om de benodigde palen versneld te plaatsen. Daarnaast is dit een belangrijke stap om de algehele transitie van fossiele brandstoffen naar schone mobiliteit te versnellen.”