Signnieuws

Vink Holdings werd afgelopen weekend in het grootste deel van Europa slachtoffer van een zogenoemde ransomware-aanval. Online bestellen is in Nederland tijdelijk niet mogelijk. In België wel.

Ransomware is Engels voor ‘gijzelsoftware’. Hiermee blokkeren criminelen computersystemen of versleutelen zij een of meerdere bestanden op computers. Vaak met het oogmerk ‘losgeld’ af te dwingen.

De internationale Vink Holding was na de cyberaanval afgelopen weekend daarom genoodzaakt haar systemen te isoleren om verdere infecties te voorkomen en de veiligheid van haar database te behouden.

Vink VTS en Kunstoffen

Dit betekent onder andere dat klanten van Vink VTS en Vink Kunststoffen tijdelijk geen bestellingen kunnen plaatsen via de Vink-mail of via de webshop.

Jos Sijthoff, Product Category Manager bij Vink VTS, vraagt klanten geen normale e-mailcommunicatie van en naar Vink te gebruiken “totdat er een voor u een bekende medewerker contact opneemt om te bevestigen dat alles weer naar behoren werkt en onder controle is.”

Tijdelijk e-mailadres

Als gevolg hiervan worden alle bestellingen tot nader order via de telefoon of een tijdelijk mailadres aangenomen. Orders voor Vink VTS kunnen worden doorgeven aan telefoon 075-6470670 of mailen naar vinkvtsorders@gmail.com.

Jos Sijthoff stelt in een bericht aan de klanten de gebeurtenissen te betreuren. “We hopen onze normale werkwijze zo snel mogelijk weer op te pakken. Op dit moment schatten we in dat we rond 7 december 2020 weer op de gebruikelijke wijze verder kunnen werken.”

Vink België

Ook Vink België is getroffen door de cyberaanval op het IT-netwerk in Denemarken. Om verdere infectie te vermijden, is ook daar de ERP-omgeving afgesloten.

In tegenstelling tot Nederland zijn bij Vink België het lokale netwerk met mailserver en webshop (MyVink) niet getroffen. Daardoor kunnen gewoon, via de reguliere weg, makkelijk en zonder risico orders worden geplaatst, stelt Managing Director Eric Muys in een schrijven aan klanten.

Wel kan het iets langer duren eer een bestelling is verwerkt, aldus Ellen Aertgeerts van Vink Sign & Graphics. “Door de onbereikbaarheid van ons ERP-pakket, werden wij genoodzaakt een manuele orderverwerking op te zetten, waardoor orders mogelijk met enige vertraging worden geleverd.”

Voor vragen wordt verwezen naar de bekende accountmanagers in beide landen.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.