Columns & Weblogs

Heeft u er wel eens aan gedacht om al uw verzekeringen op te zeggen? Sommige verzekeringen kom je niet onderuit omdat ze wettelijk zijn vastgesteld. Voor andere betalen we netjes premie om ons gevoel van ‘vrede en (schijn)zekerheid’ te bestendigen.

U betaalt al jaren, ja misschien zelfs decennialang, voor iets dat nooit is gebeurd en wellicht ook niet zal gebeuren. Toch maakt u geen bezwaar. Zelfs niet als de premie stijgt en u er niets voor terugkrijgt. En als u dan een keer aanspraak maakt, moet u strijd leveren met instanties over de bewijslast. Heeft u bij aanmelding een vinkje verkeerd geplaatst of verzuimd volledig openheid van zaken te geven? Ik verzeker u een grote kans dat de ‘kleine lettertjes’ actief worden en u zelfs de zaak kan kosten.

Prijsverhogingen

Sommige dingen accepteren we uit gewoonte, terwijl andere dingen die ‘gewoon’ zijn, worden bevochten als Don Quichot tegen de windmolens. Niemand betaalt graag teveel toch? Dat we prijsverhogingen soms moeilijk kunnen verteren, lijkt een natuurlijke weerstand tegen iets waarop we kennelijk geen grip hebben, terwijl we de werkelijke reden van die stijging ook niet goed kunnen overzien. Marktwerking? Vraag en aanbod? Regelgeving en schaarste? Arbeids- en transportkosten? Margeverbetering? Sommige bedrijven menen dat zij moeten worden vrijgesteld van bepaalde prijsverhogingen, terwijl het succes van hun onderneming is gebaseerd op een fundament van leveringsbetrouwbaarheid en kwaliteit. Om dit te waarborgen, ontkom je niet aan prijsverhogingen! Stel uzelf de vraag waarom u de klanten hebt die u heeft. Betalen ze bij u de laagste prijs? Tja, dan is elke verhoging funest voor een gezond rendement en tast het de winst van uw bedrijf aan.

Waardevol

Zoals elk volk (lees kiezer) de regering krijgt die het verdient, bepaalt u zelf het type klant dat u aantrekt. Bent u trots op de prijzen die u vraagt voor uw diensten en producten? Realiseert u zich hoe waardevol u bent voor uw klanten? Als klanten zeggen dat u te duur bent, is dat vervelend. Maar het wordt pas écht desastreus als u dat zelf ook vindt! Goedkoper zijn, houdt in dat je genoegen neemt met een lagere marge en vervolgens harder moet werken om eenzelfde inkomen te hebben. De lagere marge moet immers worden gecompenseerd met een hoger volume.

Lage prijs

Paradoxaal genoeg is onze beleving van goedkoop altijd nog synoniem voor duurkoop. In dat geval heb je meer uit te leggen dan degenen die duurder zijn. Zelfs als het product gelijk(waardig) is. Klanten die van nature ontrouw zijn, gaan meestal voor de laagste prijs, maar zijn wél veeleisend en niet snel tevreden. Het type klant waar je niet echt gelukkig van wordt. In dat geval kun je beter een verzekering afsluiten tegen gederfde inkomsten. Wedden dat … u die premie graag betaalt?!

D. Signtist

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *