Editorials

In dit nummer drie reportages met dezelfde gemene deler: bedrijfsopvolging.

Zo komen Miranda en Eric-Jan van Aart van Alpha Letterstudio in Bavel aan het woord. Opvolgers in de familie zijn niet voorhanden. Vragen over wat de komende tien jaar te doen om het bedrijf over te dragen, zijn er niet minder prangend om. Beide ondernemers zouden het zonde vinden als hun bedrijf ‘overlijdt’ en daarmee een schat aan kennis en ervaring verloren zou gaan.

Opvolger

Veel signmakers zitten in hetzelfde schuitje. Een hele generatie, vaak op de spreekwoordelijke zolderkamer begonnen, ziet nu langzaam de pensioengerechtigde leeftijd naderen. En zelfs als er zich een opvolger binnen de familie aandient, is overname geen vanzelfsprekendheid, zo illustreert het verhaal van Paul (vader) en Bob (zoon) de Goede van signbedrijf Degoede.com. Senior vond dat Bob eerst maar eens buiten de deur moest werken. En jaren later volgde een assessment, want je doet een goedlopend bedrijf niet zomaar over aan je zoon ‘omdat dat zo hoort’.

Fusie

Ruud Witte, directeur van Saenscreen in Assendelft, keek bij gebrek aan een opvolger binnen het eigen bedrijf ook al enige jaren om zich heen naar een overnamekandidaat. Toen Yuri van der Zee en Ramon Langendijk van Helder Zeefdruk zijn pad kruisten, diende zich het scenario van een fusie aan. Hierin zag Witte niet alleen een manier om weer hoogwaardige kennis van zeefdruk in huis te halen, maar ook de continuïteit van zijn bedrijf op termijn veilig te stellen.

Schaalvergroting

Miranda en Eric-Jan van Aart zien samengaan met een of meerdere signbedrijven in de regio als een interessante optie. Ook vanwege de schaalvergroting in de sector. Maar hoe pak je dit aan? Wellicht is een taak weggelegd voor brancheorganisaties zoals Si’bon. Externe expertise invliegen, is sowieso verstandig. Al is het maar om te zorgen dat de ratio en niet de emotie regeert.

Wouter Mooij,
hoofdredacteur Sign+ Magazine

Inschrijven nieuwsbrief

1 reactie op “Editorial 2 – 2018 – Bedrijfsovername

  1. Albert Schuurink schreef:

    Bij een bedrijfsovername is tijd een belangrijke factor. Zelf hebben we er 5 jaar voor uitgetrokken. Twee medewerkers hebben in 2014 aangegeven dat er interesse voor overname was. We hebben toen een formule opgesteld hoe we de waarde van de aandelen moeten bepalen.
    In 2014 hebben we een overdracht van 10% van de aandelen voor beide gedaan en in 2016 nog een keer 5%. Over de prijs is geen discussie meer, we vullen de cijfers uit het jaarrapport in de formule en de prijs is bekend. Ditzelfde geldt ook voor eind dit jaar, als de finale overdracht van de laatste 70% gaat plaatsvinden. Een groot voordeel van deze stapsgewijze overname is dat de verkoper zekerheid heeft, zeer betrokken compagnons en dat zij uit hun aandeel in de winst een gedeelte kunnen financieren. Al met al een goed concept.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.