Ruim 70 procent van de consumenten wereldwijd shopt net zo vaak of zelfs vaker in fysieke winkels dan voor de coronapandemie. Uit onderzoek van Mood Media waarin de laatste instore trends in kaart zijn gebracht, blijkt dat de fysieke winkel populair blijft en een aangename sfeer, versterkt door muziek, geur en digitale content, speelt hierin een leidende rol.

Het onderzoek belicht hoe het creëren van sfeer, het integreren van de juiste digitale technologie en het inzetten op duurzaamheid essentieel zijn om consumenten naar fysieke winkels te blijven trekken. “Er is geen discussie meer over de vraag of mensen na de pandemie terugkeren naar de fysieke winkel”, zegt Wim van der Stelt, VP Global Account Management Europe bij Mood Media. “Ze zijn terug. Nu moeten we ons concentreren op hoe we het beste kunnen inspelen op de aanhoudende vraag naar digitaal ondersteunde en sfeerrijke, persoonlijke ervaringen.”
Juiste sfeer
Volgens het rapport zegt meer dan driekwart (77 procent) van de consumenten bij een aangename sfeer de voorkeur te geven aan het doen van aankopen in een fysieke winkel boven e-commerce. Eenmaal in de winkel geeft 79 procent van het winkelend publiek aan dat een aangename sfeer ervoor zou zorgen dat zij langer blijven en voor 84 procent geldt dat zij opnieuw komen. 36 procent geeft aan dat muziek in de winkel hun humeur verbetert tijdens het winkelen, terwijl 33 procent vindt dat een aangename geur hetzelfde doet.
Digitale schermen
Volgens Van der Stelt speelt aantrekkelijke digitale content een essentiële rol bij de aankoopbeslissingen van consumenten. Uit het onderzoek blijkt dat 26 procent hierdoor eerder geneigd is om iets in een winkel te kopen. In de automotive sector bijvoorbeeld scoren interactieve digitale schermen bijzonder hoog en komen deze op de derde plaats als belangrijkste kenmerk bij het creëren van een aangename winkelbeleving.
Balans

“Het onderzoek laat zien hoe belangrijk het is om vandaag de dag een balans te vinden tussen digitaal en fysiek in winkel”, aldus Van der Stelt. “Vanwege toenemende comfortniveaus in de online omgeving verwachten consumenten nu vergelijkbare niveaus van digitale technologische oplossingen als een integraal onderdeel van de fysieke winkelruimte.”
Duurzaamheid
Tot slot blijkt uit het onderzoek dat aandacht van retailers voor duurzaamheid een drijvende factor is voor shoppers wereldwijd. Miya Knights, een op de retail gerichte auteur en uitgever, die Mood Media adviseerde over het onderzoeksproject: “De adoptie van duurzame praktijken en producten speelt een snelgroeiende rol bij de winkelkeuze, koopintentie en frequentie van shoppers.”