Drie reclamebedrijven en een beïnvloedingsexpert initieerden een experiment om aan te tonen dat buitenreclame menselijke keuzes onbewust beïnvloedt en stuurden daarvoor vier proefpersonen op pad.

Om aan te tonen dat buitenreclame in staat is om menselijke keuzes onbewust te beïnvloeden namen Out of Home Masters, Clear Channel en Cool Creative in samenwerking met beïnvloedingsexpert Niels Houtepen de proef op de som met een experiment. Voor dit experiment legden vier proefpersonen een route af door het centrum van Utrecht. Zonder dat ze het wisten waren op hun route strategisch geplaatste ‘hints’ verborgen, onder andere in de vorm van buitenreclame voor een groene reep Tony Chocolonely.
Resultaten
Na hun route door de stad kregen de deelnemers de opdracht om een willekeurig product te kopen in de supermarkt. Elke deelnemer kocht een reep Tony Chocolonely chocolade. Exact het resultaat waar de initiatiefnemers op hoopten en dat Houtepen vooraf had voorspeld. Verrassend was dat drie van de deelnemers daarbij ook nog eens kozen voor een groene reep, waarvan twee keer exact de groene reep die te zien was op de betreffende buitenreclame werd aangeschaft.
Onderstaand filmpje laat het experiment en de reactie van de proefpersonen zien.
Voor de initiatiefnemers toont dit experiment aan ‘dat buitenreclame ongelofelijk krachtig is in het beïnvloeden van gedrag, zelfs onbewust’.
De makers
Aan dit experiment ging drie maanden van voorbereiding vooraf. In het filmpje hieronder komen de makers van dit experiment aan het woord.