Signnieuws

De naam van de branchevereniging voor promotionele producten en relatiegeschenken is veranderd. De afkorting PPP staat nu voor Promotional Products Professionals. Lidmaatschap is vanaf 2021 jaar alleen mogelijk na accreditatie.

Kort na een online ledenbijeenkomst, waar het nieuwe accreditatiesysteem officieel werd gelanceerd, ontvingen alle PPP leden een toepasselijk promotioneel product – een voetbal met het nieuwe logo en de heldere boodschap: ‘De bal ligt nu bij u!’

Tot voor kort stond de afkorting PPP voor Platform Promotional Products. “Dat lijkt een kleine aanpassing, maar daar zit een grote strategische gedachte achter”, zegt voorzitter Joop van Veelen. “Het heeft alles te maken met de professionaliseringsslag waar we binnen de branche voor staan. Inkopers van promotionele producten en marketeers hebben daar duidelijk behoefte aan. Dit heeft een onderzoek onder onze leden aangetoond. Het past ook goed in ons beleid dat gericht is op het professionaliseren van de branche, het ontwikkelen en verspreiden van vakkennis en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Als PPP streven wij naar meer bewustwording over effectiviteit en rendement van promotionele producten en dat deze beter ingezet worden als volwaardige marketingmedia.”

Lidmaatschap PPP na accreditatie

“Als PPP zijn we de weg ingeslagen door volgend jaar onze leden te gaan accrediteren”, zegt vicevoorzitter Lex van den Bosch. “Dat houdt praktisch in dat PPP leden een jaar de tijd hebben om aan te tonen dat zij aan een aantal elementaire voorwaarde voldoen en voldoende accreditatiepunten scoren om het PPP Keurmerk te mogen voeren. Dit betekent dat het lidmaatschap vanaf 2021 daar onlosmakelijk aan wordt gekoppeld. Vanaf dat jaar mogen alleen PPP leden die over voldoende accreditatiepunten beschikken het PPP-kwaliteitslabel voeren. De invoering van het PPP Keurmerk accreditatiesysteem wordt overigens met buitengewoon veel interesse gevolgd door onze Europese collega-brancheverenigingen.”

Voor de registratie van de PPP Accreditatiepunten is een online systeem ontwikkeld. Leden kunnen in deze tool eenvoudig zelf de punten bijhouden en zodoende toetsen op welke terreinen er eventueel extra inspanningen geleverd dienen te worden.

Vanuit de leden zelf

Volgens Van Veelen kwam de roep om een accreditatiesysteem vanuit de leden, distributeurs en leveranciers van promotionele producten en relatiegeschenken, zelf. Onder de PPP leden groeide de behoefte om naar eindklanten duidelijk te maken dat er veel kennis van de markt, de producten, wet- en regelgeving en veel meer voor nodig is om op maatschappelijk verantwoorde en eerlijke manier promotionele producten te verkopen.

Daarom moeten PPP leden onder andere aantonen dat zij over voldoende (vak)kennis & kunde beschikken. Ook wordt van hen verwacht dat zij volledig achter substainabilty & social business staan en zich inzetten om de branche een hoger aanzien in de markt te geven. Dit zijn de drie pijlers onder het PPP Keurmerk accreditatiesysteem.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.