Columns & Weblogs

Fijn dat u 2014 opnieuw wilt ingaan met Sign+ Magazine en D. Signtist. Het aardige van een nieuw jaar is dat er privé en zakelijk eigenlijk nooit zoveel verandert, tenzij men wordt getroffen door een fysiek of economisch ongemak. Voor de meesten komt dat mooi uit, want die houden niet zo van verandering. Verandering is voor hen synoniem aan onzekerheid, onwetendheid en daarmee onveiligheid. In het algemeen houden we graag vast aan patronen die we kennen, dat voelt veilig.

Voor entrepreneurs ligt dat anders. Die beseffen dat in verandering nieuwe kansen liggen. Dat bewegen vooruitgang betekent. Een ondernemende ondernemer met méér competenties dan een inschrijving bij de KvK en een btw-nummer. Gelukkig kennen we dergelijke avonturiers ook in onze branche. Ze nemen (verantwoorde) risico’s en bloeien te midden van hun ‘veilige’ collega’s. Zij zorgen ervoor dat een magazine als dit steeds weer kan worden gevuld met informatie en tips om nét zo succesvol te worden. U weet het nog? ‘Als u doet wat u altijd hebt gedaan, zult u krijgen wat u altijd hebt gekregen. Wilt u méér, doe het dan anders.’

Ik ga u hier niet vertellen wát u anders zou moeten doen, maar ik weet wel wat ik in elk geval niet meer zou doen dit jaar als ik in uw ‘slippers’ stond. Wilt u het toch weten? Binnen het kader van ‘tijd is geld’ zou ik bijvoorbeeld mijn tijd niet meer verkwanselen aan het maken van offertes die bij voorbaat al niets opleveren. Het betreffen vaak schijnbaar prestigieuze aanvragen, waarvan iedereen de resultaten en foto’s in zijn ‘hall of fame’ zou willen hangen. Het zijn meestal van die onduidelijke verzoeken waarbij geen projectnamen mogen worden genoemd en al helemaal niet wordt gesproken over wie er nog meer meedingen naar deze ogenschijnlijk unieke roem.

Ze komen dan ook in de regel van opdrachtgevers die al lang hun keuze hebben gemaakt voor de uitvoerende partij, maar hun kostprijs nog meer omlaag willen brengen. Inkopers die een bonus krijgen voor het terugdringen van de kosten. Het lukt ze altijd weer! Iedereen wil de order hebben. Er wordt op het scherpst van de snede gecalculeerd en leveranciers worden onder druk gezet. Drie of vier uitvoerende bedrijven worden benaderd door de opdrachtgever. Deze benaderen elk nog eens twee of drie onderaannemers zonder overheadkosten, en voor je het weet zijn er twintig bedrijven aan het rekenen (inclusief distributie) voor een order die al is vergeven. Resultaat? 20 tot 30 procent besparing voor de opdrachtgever en een kater voor alle partijen die niks wisten, niets weten en nooit zullen weten waarom zij de opdracht niet kregen!

Vraag om uw kansen, vraag om duidelijkheid en ga niet af op veronderstellingen. Ik wens u een inzichtelijk en bewustvol 2014 …

D. Signtist

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

1 reactie op “D.Signtist 1 – 2014 ‘Tijd voor verandering?’

  1. In het kader van een bewustvol 2014; verkwansel ook niet de offertes die je wel maakt!

    Opvallend hoeveel offertes momenteel gemaakt worden en gewoon blind weg worden gestuurd zonder verdere actie. In zeker 70% van de gevallen hoor ik “De offerte ligt bij de klant, het is dus nu afwachten” Ik zie in 2014 mogelijkheden genoeg maar we moeten de klant wel een beetje helpen. Laat dus iets van je horen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *