Columns & Weblogs

‘Als je al wat is begrijpt, begrijp je alles niet. Als je dit begrijpt, begrijp je alles’. – J. Noorlander. Het kostte mij 3 keer slikken en 10 seconden, maar toen begreep ik deze quote. Ze ligt een beetje in het verlengde van ‘Hoe meer je te weten komt, des temeer besef je dat je niets weet’.

Bent u al opgehouden te lezen? Wanneer u doorleest, bent u nieuwsgierig van aard en dat siert u.

Ons brein

Nieuwsgierigheid zit dan misschien in onze genen, maar het lijkt erop dat je dit niet echt kunt zeggen van leren. Ja, veel mensen zijn hardleers, maar of dat nu constructief is? De wijze waarop sommigen leren, is door het intensief opslaan van feiten in het brein. Informatie erin stampen. ‘Repetition is the mother of all skills’. Maar leren en effectief gebruikmaken van het geleerde, heeft te maken met belangstelling en focus. Pas wanneer iets onze volledige aandacht heeft en we graag méér willen weten over het onderwerp, zal de nieuwe informatie zich in ons brein binden aan de receptoren van kennis die we al eerder hebben opgeslagen. Alleen op deze wijze kan de mens creatief en scheppend zijn!

Communicatie

Lieve lezers, ik begrijp ook niet alles! Niet omdat ik dom ben, maar domweg omdat niet alles mij interesseert! De afgelopen twee jaar heb ik veel moeten bijleren voor de nieuwe functie die ik binnen mijn bedrijf bekleed. Maar er zijn nog steeds zaken die ik niet volledig beheers. Niet alleen interesse is van belang, maar ook de herhaling in theorie en praktijk bepaalt of we effectief zijn met de zaken die we hebben geleerd. Om nog maar te zwijgen van de bron of persoon die de kennis aan ons heeft overdragen. Veel mensen zijn getalenteerd en zijn goed in wat ze doen, maar niet iedereen is een leraar. Content and communication are KEY.

Periscope

Over content gesproken …kent u Periscope al? Periscope is een nieuw mediaplatform voor het live uitzenden via een mobiele telefoon. Live streaming on the spot in seconden en direct te volgen door miljoenen kijkers. Al dan niet verbonden aan een Twitter-account kunt u direct uw ‘breaking news’ delen met de wereld. Dit medium is nu al een daverend succes en heeft ook zakelijk een ongekend potentieel. Hiermee gaat de aardbol veranderen. Niets blijft meer verborgen. Iedereen kan getuige zijn van wat u ziet of doet. Een nieuwe vorm van adverteren, beïnvloeden en vermaak. Waar Twitter en Facebook er respectievelijk 2 jaar en 10 maanden over deden om de eerste miljoen volgers te genereren, deed Periscope dat in 7 dagen! Ik ben geen wizz-kid, maar dit begrijp ik dan weer wel … het interesseert me.

D. Signtist

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *