Columns & Weblogs

Het mooie van onze branche is dat deze zo gemêleerd is. De maakindustrie voor visuele communicatie laat zich niet eenvoudig in een hokje duwen.

Zo hebben we een grote diversiteit aan technieken die ons ter beschikking staan om de wensen van de klant of ontwerper vorm te geven. Sommigen hebben zich gespecialiseerd in een bepaald facet, zodat zij daarin kunnen excelleren als het gaat om kwaliteit en prijs, anderen hebben het hele arsenaal zelf in huis zodat zij flexibel zijn en in dialoog met de klant maatwerk kunnen leveren. Er is ook een groep die zelf geen enkele machine heeft staan, maar wel in staat is de vraag te vertalen naar de juiste technische oplossing en vervolgens het werk uitzet binnen hun enorme netwerk van productie- en montagebedrijven. Intermediairs op het gebied van visuele communicatie, zeg maar.

Visuele impact

Maar vraag iemand in onze branche een definitie te geven van wat nu een ‘echte’ signmaker is, en in negen van de tien gevallen krijg je te horen dat er op z’n minst een of meer productiemachines staan en de klant ook op het gebied van montage volledig wordt ontzorgd. Tot deze categorie mag je zeker Reclame Assen scharen. In dit nummer volgen we dit signbedrijf bij de realisatie van een enorme welkomsttekst voor het stationsgebied in Winschoten. Met een letterhoogte van 3,5 meter en een lengte van bijna 40 meter wordt dit wel de grootste vrijstaande tekst in Nederland genoemd. Geen alledaagse klus. Wie het verhaal leest, merkt dat de oorspronkelijke vraag van de opdrachtgever een heel andere was als het gaat om gebruikte technieken en materialen. Het uitgebreide machinepark van en de nodige vakkennis bij Reclame Assen zorgden er echter voor dat de klant een alternatief kon worden geboden dat veel praktischer is, terwijl de visuele impact net zo overweldigend is. Maatwerk op grootformaat dus.

Materiaalkennis

Wie zo’n adviserende rol op zich wil nemen, en op die manier extra toegevoegde waarde wil leveren, moet beschikken over voldoende product- en materialenkennis. Het is bijvoorbeeld handig dat signmakers zich bewust zijn van het feit dat materialen onder invloed van temperatuurschommelingen kunnen uitzetten en krimpen. Vooral wanneer sprake is van een combinatie van verschillende materialen, moet hiermee rekening worden gehouden in het ontwerp. Maatwerk krijgt hier een heel andere dimensie. Marcus Thielen gaat in dit nummer dieper in op deze materie.

Vakbeurs Sign

Het is gevaarlijk om op het gebied van materiaalkeuze volledig te leunen op de expertise van je toeleverancier. Eigen inzicht versterkt je positie bij de klant om samen tot de optimale oplossing te komen. De Vakbeurs Sign, van 14 t/m 16 maart in Gorinchem, is de ultieme gelegenheid om de vakkennis van u en uw medewerkers te vergroten als het gaat om machines en materialen.

Wouter Mooij,
Hoofdredacteur Sign+ Magazine

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *