Editorials

De gespleten samenleving in de Verenigde Staten legt de grootste uitdaging van deze tijd bloot: niet het bestrijden van het coronavirus of de klimaatverandering, maar het vinden van consensus.

The show must go on!

De paradox van het informatietijdperk is: nooit eerder in de geschiedenis was zoveel kennis vrij toegankelijk, terwijl het gevaar van opgaan in een ‘bubbel’ met gelijkgestemden groter is dan ooit. Polarisatie is het gevolg. Zonder de bereidheid om te luisteren naar de argumenten van de ander is de aanpak van thema’s als covid-19, duurzame grondstofketens en CO2-reductie gedoemd te mislukken.

Het slechte nieuws is dat er geen allesomvattend antwoord is op deze mondiale problemen. Ongetwijfeld zullen data in de toekomst een nog grotere rol spelen in ons dagelijks leven. Het blind geloof in ‘dataïsme’, zoals Yuval Noah Harari beschrijft in zijn boek Homo Deus, leidt mijns inziens uiteindelijk niet tot een betere wereld. Het leven laat zich niet beschrijven in generieke regels, processen en protocollen die mondiaal kunnen worden uitgerold. Volgens mij moeten we terug naar de basis. De kracht van lokaal ondernemerschap, herwaardering van creativiteit en vakmanschap.

Volgens mij moeten we terug naar de basis. De kracht van lokaal ondernemerschap, herwaardering van creativiteit en vakmanschap.

Het goede nieuws is dat we daarmee vandaag al aan de slag kunnen. Sommige initiatieven – zoals de ontwikkeling van de platenhoes en thermische wandbekleding door Probo – beginnen klein, maar kunnen uiteindelijk wel een verschil maken. Ze combineren milieu-impact met de mogelijkheid tot onderscheiden in de markt. Innovaties hoeven niet altijd groots en meeslepend te zijn.

Eerst zullen we echter dat virus onder controle moeten krijgen. Dat vergt gezamenlijke discipline én een overheid die duidelijkheid schept. Geen lockdown als dogma. Neem de evenementenbranche en de horeca. Als het kabinet niet snel toezeggingen doet over wat wel en niet kan in 2021, gaat opnieuw een seizoen verloren. Dat overleven veel bedrijven niet, hoe creatief ze ook zijn. Er is dringend behoefte aan perspectief. The show must go on!

Wouter Mooij,
hoofdredacteur Sign+ Magazine

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.