Columns & Weblogs

Vandaag toch weer een bevestiging gekregen dat het verkopen van machines in onze signmarkt een professionele aanpak vergt en niet zomaar kan worden bijgevoegd in het assortiment van onze leveranciers.

Ik werk met diverse leveranciers en merk dat er toch wel wat veranderingen plaatsvinden. Na de val van onze marktleider PaperlinX en overname van deze signtak door Vink is er een prospectmarkt beschikbaar gekomen voor de gevestigde orde en de nieuwkomers. De gevestigde orde blijkt de focus dan door drukte toch weer te verplaatsen naar printmedia en kleurfolie (dozen schuiven) en lijkt de machines maar als noodzakelijk kwaad te zien.

Machineverkoop

Begrijpelijk dat je als organisatie zoekt naar het grootste rendement en ook moeilijke trajecten uit de weg gaat omdat dit alleen maar investeringen en zorgen met zich meebrengt. Hoofdreden is nog altijd dat je dus klaarblijkelijk niet goed bent georganiseerd om juist deze tak van sport op een professionele manier in te richten. Machineverkoop is dus een vak apart en niet zo eenvoudig erbij te nemen ter completering.

Service

Ik noem geen namen, maar ik heb diverse hardware-investeringen gedaan bij een grote partij, die daarna alleen maar steken heeft laten vallen en vooral de technische service niet kon waarmaken. Als je dan na vele maanden en zelfs een jaar erachter komt dat het alleen maar slechter wordt in plaats van dat er geïnvesteerd wordt om dit beter te krijgen, ben je gewoon teleurgesteld. Gelukkig zijn er ook nieuwkomers die dit goed oppakken en de juiste verhouding tussen service, leveren van hardware en ook daarna de verbruiksgoederen hebben gevonden. Typerend voor deze totaalleveranciers is de persoonlijke aanpak en het niveau van kennis op het gebied van bestand, profiel, machine en afwerking. Best knap.

Visie

Met ‘vak apart’ wil ik aangeven dat je ziet dat de toppers goed zijn georganiseerd met genoeg professioneel personeel, ondersteund door zeer innovatieve software. Mijn voorkeur gaat niet uit naar heel grote firma’s als partner in digital printing, maar wel naar de organisatie met een duidelijke visie en wil om te investeren in hun serviceapparaat. Uiteraard is het eenvoudig in een Avery-land om massa’s kleurfolie te leveren iedere dag. Voor de langere termijn zou ik het toch fijn vinden als de ontwikkelingen bij onze leveranciers doorgaan en iedereen wil investeren in een steeds betere organisatie. De folies en inkten komen er dan vanzelf achteraan, lijkt mij. Met nieuwe en oude technieken blijft een markt in beweging. Al moet ik ook bekennen dat ik nog steeds met traditionele signmaking iedere dag mijn belegde boterham prima kan binnenhalen.

Piet Print

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *