Columns & Weblogs

Ik las onlangs een boek over de vele spaarsystemen van onder andere supermarktketens en pompstations. Zoals iedereen wel ervaart, ben je daar soms gevoelig voor.

Vooral als je kinderen hebt, ontkom je er niet aan als de AH of Jumbo een of andere populaire actie heeft. De hele familie mag aan de bak als de kleine meid de plakplaatjes, wuppies of knuffels van een bepaalde supermarkt wil sparen. Wij worden zelf ook weleens verleid door een pannenset of gratis Eftelingkaartje. Het ene moment ben je vaste klant bij Jumbo, het volgende moment rij je een rondje om bij de Plus of Coop je inkopen te doen.

No-nonsens

Ondanks dat het werkt, kan ik mij geen signleverancier bedenken die dit in onze markt van de grond heeft gekregen. Wij zijn, denk ik, niet zo gevoelig voor deze manier van loyaliteit afdwingen. De no-nonsens signmakers gunnen elkaar gewoon wat en dat is ook een vorm van loyaliteit.

Als ik kijk naar mijn klantenbestand, merk ik op dat ik voor een groot aantal klanten al heel lang mag werken. Zij komen eigenlijk automatisch naar mij toe als ze een vraag hebben of advies nodig hebben voor hun klant. Mijn loyaliteitsband met mijn klanten is eigenlijk vanzelf gegaan. Maar als je daar eens goed over nadenkt, is het een van de belangrijkste redenen van een toprelatie met je klant. Nooit zo diep over nagedacht en ook nooit heel bewust mee bezig geweest, maar nu ga ik er toch eens iets mee doen. Ook een crisis overleven, doe je samen met je loyale klanten. Denk maar eens terug aan de rottige tijd vanaf 2008 tot 2015 en analyseer de klanten waar je ups en downs mee doorstond. De eerlijke en open communicatie met die relaties is toch iets heel moois. Dit moet je belonen met een loyaal gebaar, maar ik denk niet op basis van zegeltjes of spaarpunten.

Persoonlijk

Wat kun je doen? Ik vind een persoonlijke benadering erg belangrijk. Ga met die gasten iets leuks ondernemen en maak tijd vrij om eens een hapje te eten en wat te drinken. Of plan een avondje om iets leuks te gaan doen en neem dan al je collega’s die het leuk vinden mee. Gebruik deze gelegenheid om ook je eigen team, hoe klein dan ook, te belonen voor hun loyaliteit naar jou als werkgever. Hoe meer je erover gaat nadenken en over schrijft, hoe enthousiaster je wordt over dit prachtige item, wat eigenlijk bruist van liefde, samenwerking, gunnen, succes, plezier en alles wat daar in de buurt komt. Heerlijk.

Dus voor mij één bevestiging: loyaliteit loont.

Piet Print

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *