Columns & Weblogs

Toen mijn buurman onlangs een jongere auto wilde kopen, kreeg hij van zijn vaste leverancier een naar zijn mening bijna onoorbaar voorstel.

Hij rijdt namelijk altijd in een zwarte auto en de dealer had alleen een wit exemplaar als occasion staan. Het aanbod was om deze dan maar tegen een geringe vergoeding te laten wrappen. Hoewel ik weleens met mijn buurman over onze branche heb gesproken, had hij nog nooit van dit fenomeen gehoord en vroeg de verkoper of hij in een fastfoodrestaurant terecht was gekomen.

Waanzin

Na een simpele uitleg dat de auto dan volledig met de door hem gewenste kleur folie zou worden beplakt, was mijn buurman geheel overtuigd van de waanzin van dit voorstel. Eigenlijk was hij er door deze behulpzame, maar niet zo handige verkoper geheel van overtuigd geraakt dat hij tegen ‘slechts geringe meerkosten’ een kwalitatief mindere auto zou kopen. Toen hij zich ervan had vergewist dat er geen verborgen camera’s in de showroom hingen, liep hij luid lachend weg. In de vaste overtuiging dat het een grap was, vertelde hij mij dit verhaal met de openingszin: “Wat ik nu toch heb meegemaakt…”

Hype?

Jammer dat de autoverkoper onze branche zo in diskrediet kan brengen. In plaats van de vele voordelen van een totale auto make-over uit te leggen, antwoordt hij alleen op de vraag van de klant over een andere kleur. Navraag bij mijn eigen garage leert dat ook zij alleen over wrappen beginnen als de klant er zelf om vraagt. Deze verkoper zei mij dat zij een bepaalde groep klanten heeft, die hij omschreef als ‘jonge voetbalprofs’ die in zijn voor bijzonder gekleurde auto’s: mat zwart, special blingeffects, legercamouflage of iets anders om op te vallen. Pas bij doorvragen, gaf de verkoper aan dat het natuurlijk een voordeel is dat bij inruil de auto weer tot ‘normale’ occasion om te toveren is. Maar eigenlijk was zijn boodschap: “Het is twee jaar geleden een hype geweest. Maar nu is er geen vraag meer naar.”

Markt

Mijn vraag aan de industrie is nu: “Is dit echt zo?” Is er een hype geweest en is die nu voorbij? Of laten we als industrie hier een enorm aantrekkelijke markt liggen? Want zeg nu zelf: 90 procent van alle auto’s is zwart, wit of grijs. Door de aerodynamica is er geen onderscheid tussen alle verschillende modellen, en tegelijkertijd leven we in een tijd van steeds verder toenemende individualisering. Alle reden dus om je auto van een leuke versiering te laten voorzien. Wie pakt de handschoen op?

Cees Koedijk

Sign+ Magazine heeft een ‘klankbordgroep’ waarin mensen uit diverse geledingen van de sign- en zeefdrukbranche zijn vertegenwoordigd. Hen is gevraagd bij toerbeurt een column te schrijven. Deze keer Cees Koedijk van Fespa Nederland.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *