Columns & Weblogs

Toen mijn buurman onlangs een jongere auto wilde kopen, kreeg hij van zijn vaste leverancier een naar zijn mening bijna onoorbaar voorstel.

Hij rijdt namelijk altijd in een zwarte auto en de dealer had alleen een wit exemplaar als occasion staan. Het aanbod was om deze dan maar tegen een geringe vergoeding te laten wrappen. Hoewel ik weleens met mijn buurman over onze branche heb gesproken, had hij nog nooit van dit fenomeen gehoord en vroeg de verkoper of hij in een fastfoodrestaurant terecht was gekomen.

Waanzin

Na een simpele uitleg dat de auto dan volledig met de door hem gewenste kleur folie zou worden beplakt, was mijn buurman geheel overtuigd van de waanzin van dit voorstel. Eigenlijk was hij er door deze behulpzame, maar niet zo handige verkoper geheel van overtuigd geraakt dat hij tegen ‘slechts geringe meerkosten’ een kwalitatief mindere auto zou kopen. Toen hij zich ervan had vergewist dat er geen verborgen camera’s in de showroom hingen, liep hij luid lachend weg. In de vaste overtuiging dat het een grap was, vertelde hij mij dit verhaal met de openingszin: “Wat ik nu toch heb meegemaakt…”

Hype?

Jammer dat de autoverkoper onze branche zo in diskrediet kan brengen. In plaats van de vele voordelen van een totale auto make-over uit te leggen, antwoordt hij alleen op de vraag van de klant over een andere kleur. Navraag bij mijn eigen garage leert dat ook zij alleen over wrappen beginnen als de klant er zelf om vraagt. Deze verkoper zei mij dat zij een bepaalde groep klanten heeft, die hij omschreef als ‘jonge voetbalprofs’ die in zijn voor bijzonder gekleurde auto’s: mat zwart, special blingeffects, legercamouflage of iets anders om op te vallen. Pas bij doorvragen, gaf de verkoper aan dat het natuurlijk een voordeel is dat bij inruil de auto weer tot ‘normale’ occasion om te toveren is. Maar eigenlijk was zijn boodschap: “Het is twee jaar geleden een hype geweest. Maar nu is er geen vraag meer naar.”

Markt

Mijn vraag aan de industrie is nu: “Is dit echt zo?” Is er een hype geweest en is die nu voorbij? Of laten we als industrie hier een enorm aantrekkelijke markt liggen? Want zeg nu zelf: 90 procent van alle auto’s is zwart, wit of grijs. Door de aerodynamica is er geen onderscheid tussen alle verschillende modellen, en tegelijkertijd leven we in een tijd van steeds verder toenemende individualisering. Alle reden dus om je auto van een leuke versiering te laten voorzien. Wie pakt de handschoen op?

Cees Koedijk

Sign+ Magazine heeft een ‘klankbordgroep’ waarin mensen uit diverse geledingen van de sign- en zeefdrukbranche zijn vertegenwoordigd. Hen is gevraagd bij toerbeurt een column te schrijven. Deze keer Cees Koedijk van Fespa Nederland.

Inschrijven nieuwsbrief

1 reactie op “De Zeepkist 5-2017 – Carwrap met frisse kipsalade

  1. Roland Roos schreef:

    Er worden steeds meer zelfklevende folies ingezet op verschillende markten
    carwrap is inderdaad een voorbeeld van een markt die voor veel mensen als trendy gezien wordt. Echt iets voor juppen, boem-boem auto’s en noem ze maar op.
    Jammer dat carwrap op deze manier in het begin is weggezet.
    Volgens mij zie je nu een trend breuk, er is niets mis met het inzetten van een flexibele-coating, over een paar jaar weer een andere kleur op de auto?
    Deze particuliere markt wordt in de jaren groter let maar op! nu nog de folie prijzen
    wat naar beneden en mensen staan er meer voor open.
    En wat betreft de schreeuwende auto reclame (wrap) aan deze trend komt zeker een eind, nog een paar jaar en dan is minder belettering en stijlvol weer in.
    Je ziet dat grote bedrijven (wagenparken) al minder gaan doen hier is de trend al dalende.
    En als de wrapper niet oplet dan wordt een deel van deze markt overgenomen door de autoschade branche een kleine verschuiving zie je al!
    Bij BMW is het al mogelijk om de auto met een wrap uit de fabriek te bestellen en wie gaat deze speciale kleuren wrappen en vervangen? zeker de autospuiter want deze speciale kleur wordt alleen door BMW geleverd! en dit is het begin van de verandering. Want elektrische auto’s gaan straks langer mee en zullen dus langer bij de klant blijven en een nieuw kleurtje om de 5 jaar is zeker welkom bij de nieuwe autorijder.
    Ik ben zelf al 35 jaar actief in de signbranche ik ben sinds 3 jaar in de flexibele coatings voor vastgoedmarkt gestapt. (kozijnen, deuren etc.)
    De zelfklevende coating is zo breed toepasbaar er liggen zeker kansen voor de toekomst de klant moet er alleen even aan wennen dit was 35 jaar geleden niet anders.
    Van de reclameschilder naar de beletteraar/signmaker je ziet hoever wij nu al zijn gekomen en het houdt niet op.
    Van schilder naar Applicateur!

    Ik wens iedereen goede zaken!

    Hartelijke groet,
    Roland Roos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *