Het bestaan van de wettelijk verplichte risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) is bij veel ondernemers nog onbekend. Vooral kleine ondernemers hebben vaak geen RI&E. Daarom informeert het ministerie van SZW ondernemers over de RI&E met een campagne.

Radio, online en (vak)media worden tijdens deze campagne ingezet om het bewustzijn van de RI&E te vergroten. De campagne nodigt ondernemers uit om direct aan de slag te gaan met het opstellen van een RI&E. In verhalen op onder meer Instagram en Linkedin vertellen ondernemers uit verschillende sectoren waarom zij een RI&E hebben.
Arbeidsrisico’s
In de RI&E brengt een bedrijf of organisatie de arbeidsrisico’s in kaart, met als doel om gezondheidsklachten en ongevallen te voorkomen. De Arbowet verplicht iedere werkgever om een arbobeleid te voeren dat zo veel mogelijk gericht is op optimale arbeidsomstandigheden. Het opstellen van de RI&E is daar een onderdeel van.
Met de online applicatie Route naar RI&E kunnen bedrijven op een zelfgekozen manier een RI&E maken. Via een paar vragen ontdekken ze welke routes mogelijk zijn en kunnen ze hiermee direct zelf aan de slag.
Grafimedia
Voor de grafimediabranche is een online instrument ontwikkeld, de Arbo RIE Grafimedia. Lees meer over specifieke hulpmiddelen die zijn ontwikkeld voor ondernemers in de grafimediabranche.