Columns & Weblogs

De kracht van communities komt in onze sector momenteel het meest tot z’n recht binnen een bijzondere groep in onze branche. De wrappers. Hoewel nieuwsgeving op social media onder druk staat door negatieve ervaringen met fake nieuws, neemt de effectiviteit van ‘peer influence media’ een vlucht.

Vrienden of collega’s worden steeds meer gezien als betrouwbare content creators op sociale netwerken. ‘Peers’ (gelijken) beïnvloeden in toenemende mate aankoopbeslissingen. Ook lijkt negatieve mond-tot-mondreclame binnen een community sneller te worden gecorrigeerd door positieve bijdragen. Je mag deze toffe ‘peer’ D. Signtist geloven, als hij zegt dat, naast het genereren van bruikbare ideeën voor koper en verkoper, communities leiden tot klantenloyaliteit. Vraag je om een wetenschappelijke onderbouwing hiervan, dan heb ik toch iets meer ruimte nodig.

Abassadeurs

Terug naar de wrappers. Zelden heb ik zo’n, door passie gedreven, groep mensen meegemaakt die niet alleen veel plezier hebben in wat ze doen, maar dit ook nog eens met de hele wereld delen. Ik bedoel dan ook écht met de hele wereld. De meest schitterende foto’s van voertuigen gaan viraal en ook productinformatie wordt met elkaar kritisch beschouwd. Het zijn – met recht – ambassadeurs van de foliemerken. Dit in tegenstelling tot veel signbedrijven, waar de linkerhand niet weet wat de rechter doet … en zeker hun collega-bedrijven niet.

Community

Waar de wrappers trots in beeld brengen met welke folie wordt gewerkt, blijven veel signbedrijven vaag in de omschrijving van hun materiaalgebruik. Wrappers lijken elkaar het succes te gunnen, maar ervaren kennelijk ook de beschreven marktwerking van een community. Ik begrijp het verschil tussen de disciplines ook wel als het gaat om delen. De naam van de opdrachtgever. Die zie je bij het resultaat van een doorsnee signmaker wat sneller dan bij een wrapper.

In mijn commerciële tijdperk leerde ik al dat verkopen niet meer of minder is dan het overbrengen van je eigen enthousiasme op een ander. Dat motiveert en inspireert. To wrap it up: laat eens iets méér zien van je eigen organisatie en vertrouw op de kracht van delen!

D. Signtist

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.