Columns & Weblogs

Onlangs keek ik op tv naar een aflevering van ‘Andere Tijden’, een onderhoudende documentairereeks met uiteenlopende onderwerpen. Dit programma is tot stand gebracht door samenwerking tussen NTR en VPRO. Samenwerking, bundelen van krachten, kennis delen; je hoort en leest er steeds vaker over en het wordt meer en meer iets van deze tijd.

Nog even terug naar de omroep: het bedrijf Medialane ontwikkelt en produceert televisieprogramma’s voor publieke omroepen en commerciële zenders. Of het nu gaat om De Kwis, Ranking the Stars of Het Knoopgala, Medialane zit er achter. Nooit geweten, maar door te googelen zie je dat het een omvangrijke samenwerking is, bekend bij een groot publiek.

Van huis uit lees ik de PZC, een regionale krant. Tijdens mijn vakantie las ik het AD: dezelfde opmaak, columns, strips. Kortom, beide kranten behoren – zoals nog veel meer andere kranten – tot De Persgroep Nederland, wederom een voorbeeld van (noodgedwongen) samenwerking.

Verder kent iedereen de al jaren bestaande luchtvaartmaatschappij Air France/KLM, maar ook uit de ruzie onlangs tussen autofabrikant VW en toeleveranciers blijkt maar eens hoe nauw er wordt samengewerkt. En supermarkten kopen het liefst bij ‘white label’ producenten zodat ze het als huismerk kunnen verkopen en er het meest aan verdienen.

Zzp’ers

Terug naar eigen keuken. Op 1 oktober bestaat mijn signbedrijf 30 jaar; een mooie aanleiding om terug te blikken, maar ook om vooruit te kijken in onze snel veranderende wereld. Al jaren werk ik met zzp-foliemonteurs die op werkpieken bijspringen, enerzijds door hun ervaring en kwaliteit, anderzijds noodgedwongen, omdat ervaren werknemers nauwelijks zijn te vinden. Inzet van zzp’ers bevalt mij uitstekend en omdat dat ‘leger’ groeit, is er meer keuze.

Samenwerking smaakt voor mij naar meer, en om die reden ga ik binnenkort de eigen productie deels bij een grotere medespeler in de signbranche onderbrengen. Op deze manier ontstaat er in mijn bedrijf meer tijd voor klantbegeleiding, advies, maar ook acquisitie. Ondanks toenemende internetbestedingen groeit ook de behoefte tot ontzorgen van onze klanten; daarnaast word ik ontzorgd door vakkundige collega’s in de sign. Voor alle betrokken partijen dus vooral een win-winsituatie…

‘Andere Tijden’, ik doe graag mee!

Franc Kruitbosch
Franc Kruitbosch Reclame in Goes

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *