Columns & Weblogs

Soms heb je van die momenten dat je positieve energie voelt stromen. De afgelopen periode was dat opvallend vaak het geval.

Om te beginnen tijdens de uitreiking van onze ‘eigen’ Sign+ Award 2016. Natuurlijk raak je begeesterd door de mooie genomineerde projecten, maar die kende ik al. Nee, wat me vooral trof, was het enthousiasme van alle aanwezigen en de oprechte trots van de winnaars. Je voelde dat er een passie werd gedeeld die is terug te voeren op vakmanschap. Met elkaar iets moois willen maken en daarvoor tot het uiterste gaan. Dat soort toewijding en onderlinge verbondenheid geven energie.

Vakdag Lichtreclame

Dezelfde energie voelde ik toen ik Robert van der Horst, aanvoerder van het Nederlands Hockeyteam en HC Oranje Rood, hoorde spreken tijdens de Vakdag Lichtreclame in Eindhoven. Toewijding en verbondenheid zijn volgens hem de sleutel tot succes als het om teamsport gaat. “We investeren in de mens, niet in de hockeyer”, was een uitspraak die me is bijgebleven. Hij wil weten wat er in zijn team leeft, waarmee de andere spelers bezig zijn, ook buiten het hockeyveld. Dat zorgt voor positieve energie en die energie in de sport moet voelbaar zijn, ook voor de buitenwacht, is zijn motto.

Philips Lighting Application Center

Positieve energie kreeg ik ook van het bezoek aan de showroom van Philips Luminous Patterns op de High Tech Campus in Eindhoven en daarna aan het Lighting Application Center (LAC). Het eerste toont prachtige voorbeelden van een concept op het gebied van wandbekleding waarbij een combinatie van 3D-cassettes, UV-print en geïntegreerde ledverlichting voor een stijlvolle beleving zorgt. En het LAC laat in levensechte demo-opstellingen zien wat verschillende verlichtingsoplossingen in professionele binnenomgevingen voor effect hebben. Indrukwekkend.

‘Ledification’

En we staan nog maar aan het begin als het gaat om (reclame)verlichting. De ‘ledification’ is in volle gang en ‘digitisation’ is de stap die smart-lighting mogelijk maakt. Verlichting met ‘brains’, zeg maar. Hierdoor kunnen verschillende systemen samenwerken, in de huiselijke sfeer ook wel domotica genoemd. De elektrotechnicus van morgen moet ook een ICT-specialist zijn, want internet gaat alles met elkaar verbinden. Draadloos, dat dan weer wel. En de volgende stap voorwaarts wordt ‘human-centric lighting’; verlichting gericht aangepast aan de behoeften van de individuele gebruiker of een groep. Want licht heeft een geweldig effect op mensen, zowel visueel, biologisch als emotioneel.

Licht en decoratie

Wat kan de signmaker hiervan leren? Licht wordt steeds meer onderdeel van decoratieprojecten voor het interieur van hotels, zorginstellingen en de retail. Een domein dat al wordt betreden met (geprinte) zelfklevende folie en textiel. Het volgen van deze ontwikkelingen kan ervoor zorgen dat je een expert wordt in dit vakgebied, waarmee je je kunt onderscheiden van de massa. Want concurreren op basis van uurtarieven of prijzen per vierkante meter geeft niet echt veel energie, toch?

Wouter Mooij,
Hoofdredacteur Sign+ Magazine

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.