Innovatie is eigenlijk een synoniem voor het woord ‘vernieuwen’. Als het goed is, is iedere ondernemer daarmee dagelijks bezig.
Toch hebben we in dit nummer van Sign+ Magazine de loep eens extra op dit ‘containerbegrip’ gelegd. Want net als de term ‘duurzaam’ wordt het woord innovatie te pas en te onpas gebruikt. Eigenlijk misbruikt, als we in ogenschouw nemen wat de essentie van ondernemen is: verantwoorde risico’s nemen.
Ik moet hierbij denken aan een optreden van performer – entertrainer noemt hij zichzelf liever – Daan Quakernaat dat ik onlangs bijwoonde.
Volgens hem zijn we in de huidige westerse samenleving bang geworden om kathedralen te bouwen. Kathedralen zijn daarbij een metafoor voor gigantisch uitdagende projecten, waarvan het succes vooraf niet is te voorspellen.
In de gotiek zijn in driehonderd jaar tijd tachtig kathedralen gebouwd volgens het principe: vallen en opstaan (lees: bouwen, instorten en opnieuw beginnen). “Wij kunnen nu alleen nog maar dingen doen als we vooraf zekerheid hebben”, is de kritiek van Quakernaat.
Innoveren is, volgens hem, “jezelf zo’n bak ellende op je hals halen, dat het lijkt dat het nooit meer goed zal komen. Dan lig je uitgeput in bed en plotseling – bingo – heb je dat lumineuze idee.”
Volgens hem draait innovatie vaak om het maken van de juiste vertaalslag tussen de technische mogelijkheden van het moment en de klantvraag. Het herkennen van het laatste is essentieel, maar makkelijker gezegd dan gedaan. Hij illustreerde dit treffend met het parafraseren van de volgende uitspraak: ‘People who buy a drill, don’t need a drill. They need a hole.’
Toch worden ook vandaag de dag nog ‘kathedralen’ gebouwd. Ik hoef maar te verwijzen naar de Media Façade van Bayer die onze cover siert. Een immens project, vernieuwend en omgeven door de nodige risico’s, maar met net zo’n impact op z’n omgeving als de kathedralen van weleer.
In dit nummer beschrijven we echter ook een paar sterke staaltjes van innovatiedrang op iets bescheidener schaal. Bijvoorbeeld het printen op akoestisch behang, vacuümvormen in combinatie met exclusieve folies, ‘sunprint’ op appels, camoufleren van schotelantennes en belijning met leds in sportvloeren. Wat ze gemeen hebben, is dat vernieuwing wordt gezocht, redenerend vanuit de (latente) klantvraag.
Om ú te inspireren, heeft Jan Vroegop de factoren die de innovatiedrang van de markt in 2010 zullen sturen op een rij gezet en Erik Honkoop wijst erop dat binnen het mkb innovatie vanaf de werkvloer vaak het meest succesvol is. Voorwaarde is dat u uw werknemers en klanten serieus neemt.
En heeft u dan – liggend in bed – dat lumineuze idee, dan is het goed te weten dat er verschillende subsidies en instanties zijn waarop u een beroep kunt doen. Succes met het bouwen van uw eigen kathedraal in 2010!
Wouter Mooij,
hoofdredacteur Sign+ Magazine