Outreach, een samenwerkingsverband van de grootste buitenreclame-exploitanten, kijkt met optimisme vooruit naar 2021. “De omzetten zullen in elk geval toenemen ten opzichte van 2020.”

Volgens Outreach is de impact van het coronavirus op de (D)OOH-branche in termen van omzet dramatisch te noemen, maar heeft het wel voor een versnelling van de digitale transformatie gezorgd. Programmatic buying heeft zich binnen DOOH in 2020 sneller ontwikkeld dan de jaren daarvoor en die versnelling zal zich in 2021 verder doorzetten, verwacht de brancheorganisatie. Flexibiliteit, kwaliteit van data en het in kaart brengen van mobiliteit zijn daarbij essentieel.
Maar Outreach ziet meer trends voor (D)OOH in 2021:
Kwaliteit data en personeel
Data gaan zowel bij digitale als analoge OOH een steeds grotere rol spelen. Dat kan variëren van actuele mobiliteits- en bereikdata tot conversiedata op basis van targeting op zowel landelijk- als locatieniveau. De ontwikkeling van digital en programmatic zorgt er bovendien voor dat de planning van (D)OOH-campagnes niet meer exclusief is voorbehouden aan de OOH-planner. Dat vergt een verhoogde mate van kwaliteit van de planners en systemen waarmee zij werken.
Groei inventory
In 2021 zullen steeds meer branchevreemde partijen hun inventory op de markt gaan brengen; veelal kleinere netwerken gericht op specifieke doelgroepen. Denk aan supermarkten, openbaar vervoersbedrijven en sportclubs. De behoefte aan standaardisatie en branche-afspraken neemt hiermee toe.
Toename regelgeving
In dat verlengde kan de toename van regelgeving voor vergunningsverlening van digitale schermen in de publieke ruimte en langs snelwegen worden genoemd. De branche moet nadenken over een zelfregulering met betrekking tot het plaatsen van schermen en de minimale technische specificaties waaraan schermen moeten voldoen. Dit alles om wildgroei en overlast te minimaliseren en daarmee de toename van negatieve sentimenten tegen te gaan.
Impact en flexibiliteit
Adverteerders zullen blijven zoeken naar het creëren van impact bij een groot publiek. Dat stelt hoge eisen aan de creatieve mogelijkheden van (D)OOH dat naast continue zichtbaarheid en het realiseren van massabereik in staat moet zijn om maatwerk te leveren voor specifieke campagnes. Tegelijkertijd heeft de coronacrisis geleerd dat adverteerders meer flexibiliteit willen bij de inzet van hun campagnes.
Lees hier een uitgebreide toelichting van Outreach op deze trends.