Columns & Weblogs

April. Lente. Zon. Licht. Genieten. Warmte. Zomer. Nog warmer. Vakantiegevoel. Schittering. Verkleuring. Te warm. Oplossing gewenst. Window films. Klimaatbeheersing. Goedkoper. Verkeerde keuzes. Glasbreuk. Nog meer verkleuring. Tegenvallend rendement. Klachten. Schadeclaims. Doffe ellende. Was-ik-er-maar-nooit-aan-begonnenmentaliteit.

Herkenbaar? Jammer! Want het hoeft niet zo te zijn. Ik weet het. Klinkt een beetje als ‘stank hoeft niet te stinken.nl’ (Geberit schrijf maar bij op mijn conto), maar instinkers zijn er bij deze materie in overvloed. Net als de kennis voor de preventie ervan.

Glasfolie

Glasfolies spreken niet alleen visueel tot de verbeelding, maar kunnen bijzonder effectief zijn bij het oplossen of voorkomen van ongewenste situaties. Bovendien vormen ze een mooie en winstgevende aanvulling op het productenpakket in de signbranche.

Binnen de wrapscene ontkom je al bijna niet meer aan de combinatie van colour change en windowfilm. Deze ‘automotive’ films vormen zelden een probleem en beperken het risico tot een procesverbaal bij een doorzicht van minder dan 70%. Bij vlakglas van gebouwen is dat duidelijk anders. Hier ligt een grote verantwoordelijkheid bij fabrikant en distributie voor het geven van correcte informatie. Ook bij de verwerker voor het opvolgen ervan. Maar zelfs correcte informatie kan onvolledig zijn en leiden tot teleurstelling.

Probleemspectrum

Zo heb ik inmiddels geleerd dat UV-licht, voornamelijk UV-A, binnen het spectrum van 290 – 400 Nm voor 40% verantwoordelijk is voor verkleuring. Andere bronnen zijn het klimaat, luchtvochtigheid en het zichtbare licht. De productspecificaties van veel fabrikanten geven echter aan te zijn getest binnen het spectrum tussen de 290 en 370 Nm. Dat laat een gat van 30 Nm in een toch al kritisch probleemspectrum. Je zult maar net leverancier zijn aan de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Dan wil je beslist een product aanbieden dat 99% van het hele spectrum blokkeert. Die folie bestaat, maar je moet er wél even induiken.
Laat wat je niet weet, of zorg voor goede voorlichting door mensen die het weten. Dat voorkomt stank voor dank en maakt je tot een trots verwerker van ultieme oplossingen.

D. Signtist

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.