Columns & Weblogs

Op dit moment is er een onderzoek uitgezet onder de signbedrijven over de uurtarieven die gehanteerd worden. Aangezien ik bij gesprekken met signmakers ook altijd naar de door hun gehanteerde uurtarieven informeer, kan ik met een zekere mate van betrouwbaarheid inschatten met welk tarief er gemiddeld wordt gerekend.

Naar verwachting zal het signbedrijf door de bank genomen voor productie-uren met 50 euro (of iets erboven) calculeren. Naar mijn idee niet echt veel.

Uurtarief

Ik kom als volgt tot die conclusie: in 2007, net voor de recessie, was het gemiddelde uurtarief 44 euro. In tien jaar tijd zijn de prijsaanpassingen dus wel zeer matig geweest. Kijken wij om ons heen, bijvoorbeeld naar andere bedrijfstakken zoals garagebedrijven (vakgarage of autodealer), dan zien wij uurtarieven variërend van 65 tot 110 euro. In die bedrijven werken mbo’ers als automonteur en is de investering voor een werkplek omgerekend niet veel anders dan bij een signbedrijf.

Goed personeel

Een hoger uurtarief lijkt mij dan ook op zijn plaats. Het zorgt voor een winstgevendheid, waardoor meer kan worden geïnvesteerd en het personeel beter kan worden betaald. Dat laatste kan helpen bij het vinden of behouden van goed personeel; en we maken het tegelijkertijd voor medewerkers minder aantrekkelijk om voor zichzelf te beginnen als zzp’er. Want nu de economie fors aantrekt, willen veel signbedrijven best weer personeel aannemen.

Ontwerpkosten

Maar waarom lukt het dan niet het uurtarief op te schroeven en bijvoorbeeld ook ontwerpkosten in rekening te brengen? Zijn er te veel (niet-professionele) concurrenten die een heel korte-termijnpolicy hanteren en op grote schaal de prijzen bederven? Of houdt het gemiddelde signbedrijf meer van mooie dingen maken dan dat zij consistent een goede prijs verdedigt?
Volgens de marketingbegrippen is het essentieel om naar de concurrent te kijken: hoe positioneer ik mij als bedrijf ten opzichte van de anderen. Waarschijnlijk is een grote groep bedrijven erg in zichzelf en op de korte termijn gericht bezig.

Marge

Deze groep (misschien zelfs wel de niet-lezers van dit magazine) adviseer ik per direct een uurtarief voor productie van ten minste 50 euro te gaan hanteren. Goed voor de portemonnee en het geeft de wat grotere bedrijven de ruimte een marktconform uurtarief te gaan berekenen. Want laten we realistisch zijn: nu er weer werkaanbod genoeg is, wordt het tijd om met een normale marge het bedrijfsresultaat op een gezond niveau te krijgen. Kan men gelijk sparen voor als er mindere tijden komen. Laten we de signbranche financieel gezond maken.

Ron van Rijssel

Sign+ Magazine heeft een ‘klankbordgroep’ waarin mensen uit diverse geledingen van de sign- en zeefdrukbranche zijn vertegenwoordigd. Hen is gevraagd bij toerbeurt een column te schrijven. Deze keer Ron van Rijssel van Si’bon.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *