Columns & Weblogs

“We leven in een bijzondere tijd”, stelt Gido van Praag, General Manager Graphics Solutions Business bij HP, in een exclusief interview in nummer 3-2017 van Sign+ Magazine.

Hij doelt daarmee op het kantelpunt waar we, in zijn ogen, op zitten als het gaat om de definitieve omslag van analoge naar digitale printproductie. De relevantie van digitaal staat volgens hem niet meer ter discussie. Tel daarbij op de jaarlijkse groei qua omzet van de grootformaat printmarkt – tussen 2007 en 2015 ongeveer 9% (Fespa Census) – en de potentie is duidelijk.

Niet voor niets is de slogan voor de komende Fespa beurs, die van 8 tot en 12 mei 2017 in Hamburg wordt gehouden, ‘Dare to print different.’ Maar in die kreet zit ook een tweede boodschap: probeer je te onderscheiden, weg van de commodities. Nieuwe producten en diensten zien het licht dankzij creativiteit en innovatie bij signmakers, zeedrukkers en printbedrijven. Hiermee bouwen zij hun klantenbestand uit en boren soms zelfs compleet nieuwe markten aan.

Interieurdecoratie

Een mooi voorbeeld hiervan is print voor interieurdecoratie, een markt die we met elkaar zelf hebben ontwikkeld. Voorheen in handen van een paar grote spelers in de textiel- en behangindustrie, maar dankzij digitale technieken nu ‘on demand’ en in kleine oplagen in te vullen door vrijwel elk bedrijf dat aansluiting met deze markt weet te vinden. En dan hebben we het vooral over voldoende creativiteit en het vermogen om je te verplaatsen in de wensen van potentiële opdrachtgevers. Dat geldt overigens ook in retailland.

Volgens Van Praag zijn technologische innovaties niet voldoende, het is de kunst om gelijkgestemd DNA te vinden. Alleen dan maakt innovatie kans van slagen. Dat begint met het informeren van eindklanten – of dat nu een merkeigenaar, hotel of de bakker om de hoek is – over de kracht en de eindeloze mogelijkheden van digitaal printen op allerlei verschillende materialen. Applicaties en personalisaties zijn de kernwoorden.

Printen op textiel

De Fespa Census maakt duidelijk dat 45% van de investeringen die nu door printbedrijven worden gedaan, dienen om zich te begeven in dergelijke nieuwe markten met nieuwe producten en diensten. In de vluchtige wereld van social media kan print er juist voor zorgen dat mensen ‘stoppen, voelen, denken’. Print heeft het vermogen sfeer te creëren, een ruimte te transformeren. Bijna 80% van de ondervraagde print service providers rapporteert een toenemende vraag naar print op textiel (ook kleding), decoratie en verpakkingsmonsters. Tevens verwacht meer dan driekwart van de bedrijven dat de opmars van digital signage displays hun bedrijfsvoering in de toekomst zal beïnvloeden. Wie zich op dát terrein wil oriënteren, kan ook in Hamburg terecht, want gelijktijdig wordt de European Sign Expo voor niet-geprinte signage gehouden. Dus misschien zou de slogan beter kunnen zijn: ‘Dare to think different’.

Wouter Mooij,
Hoofdredacteur Sign+ Magazine

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *