Columns & Weblogs

De jaren 2020 en 2021 zullen lang in onze herinnering blijven. Jaren met afscheid nemen van geliefden die aan corona overlijden, jaren van economische schade, jaren ook van psychologische schade. Ook jaren van polarisatie, met vele – soms zelfbenoemde – deskundigen. De conclusie is dat eigenlijk niemand precies weet hoe het zal gaan.

Wat een gezond denkend mens wel weet, is dat we zo snel mogelijk van corona af moeten en dat voorkomen beter is dan genezen. Dus je houden aan coronaregels, rekening houden met anderen en zo spoedig mogelijk vaccineren.

Impact signbranche

Veel bedrijven, met name in de sectoren retail en horeca, hebben het moeilijk en vechten om te overleven. Dit betekent dat er bedrijven omvallen en dat veel andere bedrijven de komende jaren alles op alles moeten zetten om weer, met name financieel, te herstellen. Dit alles heeft ook impact op onze signbranche. Gaat men minder uitgeven aan signing, branding en visuele uitingen? Of komt er een inhaalslag? Zet de digitalisering door? Gaan we blijvend meer thuiswerken en blijven we ook meer online bestellen?

Betekent dit alles een nog grotere verschuiving van budgetten naar onder meer sociale media? Gaat het aantal fysieke vestigingen en winkels van ketens en bedrijven omlaag? Wordt verduurzaming de komende tijd een beetje naar de achtergrond gedrukt? Welke uitdagingen zijn er voor onze branche en hoe moeten we anticiperen? Kortom: allemaal vragen.

Brancheverkenning

Periodiek voert de Vakgroep SignTechniek van Techniek Nederland een brancheverkenning uit. Uiteraard om te bepalen hoe onze bedrijven ervoor staan, maar vooral ook om erachter te komen hoe men tegen de toekomst aankijkt en denkt over de hiervoor gestelde vragen. Kunnen we in onze branche in voldoende mate anticiperen en inspelen op de veranderde omstandigheden?

Wij denken van wel! Door het aanpassen van bestaande producten, de blik open te houden voor andere producten, het aanbieden van aanvullende diensten en door mee te blijven gaan in de verduurzaming. Ook door nog meer te kijken naar de behoeften van bestaande klanten en opdrachtgevers en daarop in te spelen.

Uitkomsten

Benieuwd naar de resultaten van de brancheverkenning en hoe deze kunnen bijdragen aan een verbetering van je bedrijf? We verwachten medio april/mei het eindrapport te presenteren. Daarover zullen eerst de leden van de Vakgroep SignTechniek worden geïnformeerd. Zoals al eerder aangekondigd, komt de brancheverkenning ook beschikbaar voor niet-aangesloten bedrijven.

Ton van der Schoot
voorzitter van de Vakgroep SignTechniek van Techniek Nederland

Sign+ Magazine heeft een ‘klankbordgroep’ waarin mensen uit diverse geledingen van de sign- en zeefdrukbranche zijn vertegenwoordigd. Aan hen is gevraagd bij toerbeurt een column te schrijven.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Duurzamer produceren?

Wilt u duurzamer produceren, maar weet u niet hoe te beginnen?
Volg onze online kennissessie 'Duurzaam omschakelen met verwisselbare media''.
Een initiatief van PIXIA B.V. i.s.m. Sign+ Magazine, Probo.nl en Van As.

Woensdag 26 mei | Deelname is gratis