Signnieuws

De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame zijn in 2020 met 35 procent gedaald. De daling is volgens Outreach, de overkoepelende organisatie van OOH-exploitanten, volledig toe te schrijven aan de maatregelen rond COVID-19.

Bestedingen aan OOH-reclame daalden met 35 procent in 2020.

De coronamaatregelen zorgden vanaf half maart voor een sterke afname van de mobiliteit van de Nederlanders, waardoor adverteerder minder ‘buitencampagnes’ lieten ontwikkelen.

Cijfers

De omzet bleef in 2020 steken op 137,2 miljoen euro, terwijl in 2019 nog 211,2 miljoen euro werd omgezet. Uit de cijfers van Outreach blijkt dat de grootste daling in het tweede kwartaal zat. De bestedingen zakten toen met maar liefst 67 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Na een relatieve verbetering in het derde kwartaal (daling van 25 procent) liet het vierde kwartaal (daling van 29 procent) weer een sterkere daling in de omzet zien.

Traditioneel en digitaal

De verhouding tussen traditionele OOH en digitaal is in 2020 gelijk gebleven met kleine schommelingen per kwartaal. Uiteindelijk ging bijna 90 miljoen euro naar traditioneel en iets meer dan  47 miljoen euro naar digitaal. Dat is een verhouding van 65 tegen 35 procent.

Omzet OOH per kwartaal in 2019 en 2020 (miljoen euro)

Bron: Outreach

Voldoende massa

Eric Kip, voorzitter Outreach en CEO van Exterion Media voorziet nog geen herstel van de markt zolang Nederland in een lockdown zit. Tegelijkertijd wijst hij op het feit dat buiten nog steeds voldoende massa te bereiken is: “Exploitanten kunnen, met dank aan beschikbare data, het daadwerkelijk bereikte publiek ook goed inzichtelijk maken en adverteerders voor een afname op transparante wijze compenseren. Hiermee blijft buitenreclame juist ook in coronatijd een aantrekkelijk medium.”

De cijfers zijn afkomstig van Centercom, Clear Channel, Exterion Media, JCDecaux, Ocean, OV Media, Hillenaar Outdoor, CS Digital Media, Blow-up, OOHA Media, Bereik.nl en Schiphol Media.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.