Signnieuws

De out of home reclame (OOH) heeft een fantastische eerste helft van 2022 doorgemaakt. In de eerste zes maanden is door bedrijven al voor 108 miljoen euro aan buitenreclame gespendeerd, een groei van 73 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Dat blijkt uit de cijfers die Outreach, het samenwerkingsverband van de Nederlandse buitenreclame-exploitanten, heeft gepresenteerd.

In de eerste helft van 2022 is al voor 108 miljoen euro aan buitenreclame besteed, een groei van 73 % t.o.v. van dezelfde periode in 2021.
De buitenreclame heeft een fantastische eerste helft van 2022 doorgemaakt.

Substantiële groei

Nog niet eerder werd in de eerste helft van het jaar de grens van 100 miljoen euro doorbroken, zo blijkt uit de cijfers van Outreach. Buitenreclame lijkt hiermee niet alleen volledig hersteld van de gevolgen rond de coronamaatregelen, er is zelfs sprake van een substantiële groei.

Aandeel digitaal

Dat is niet in de laatste plaats door de ontwikkelingen bij digitaal. Daar groeiden de halfjaaromzetten met 82% ten opzichte van dezelfde periode in 2021, aldus Outreach. De traditionele vormen van out of home plusten 66%. Het aandeel van digitaal is inmiddels opgelopen tot 44% over de eerste helft van 2022 en 46% in het tweede kwartaal. De totale omzet over het eerste halfjaar van 2022 ligt bijna 12% hoger dan over dezelfde periode in 2019, het laatste normale jaar voor de uitbraak van corona.

Grafiek 1: bestedingen aan (D)OOH per kwartaal in 2021/Q1 2022 (x € miljoen).

Programmatic

Sinds 2021 worden binnen DOOH ook de omzetten van programmatic geregistreerd. Programmatic buying is een geautomatiseerde manier van advertentieverkoop, waarmee adverteerders op basis van vooraf geprogrammeerde criteria – bv tijd, locatie, een vooraf opgestelde prijs, het weer of actueel nieuws – advertentieruimte kunnen inkopen. De groei in dit deel is aanzienlijk. Met een stijging van 168% in de eerste helft van 2022 realiseerde programmatic verkoop binnen digitaal een aandeel van 27%. Met de huidige groeicijfers is buitenreclame weer op weg naar € 200 miljoen. De laatste keer dat de die grens werd gepasseerd was in 2019. Toen kwam het bedrag uit op 211 miljoen euro.

Grafiek 2: groei bestedingen (D)OOH-halfjaar 2020-2022 ten opzichte van halfjaar-1.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.