Columns & Weblogs

De wereldwijde covid-19-crisis versnelt trends die we al langer zagen. Bijvoorbeeld de digitalisering van onze maatschappij, maar ook het besef dat de westerse samenleving erg afhankelijk is van China als ‘werkplaats’ van de wereld.

De blokkade van het Suezkanaal door het containerschip de Ever Given deed daar nog een schepje bovenop. Gevolg: de behoefte aan decentrale, meer lokale productie in Europa groeit. Ook in de maakindustrie voor visuele communicatie.

Verantwoordelijkheid nemen

Dit was een van de thema’s van de online FuturePrint Leaders Summit. Net als duurzaamheid. Steve Lister, Director of Sustainability en onder andere actief voor Popai, stelde dat het niet van deze tijd is om iets te kopen dat eindigt op de vuilnisbelt omdat iemand eerder in de keten te lui was om het recyclebaar te maken. ‘Generatie Z’ zal dat niet meer accepteren. Volgens hem moeten merken en fabrikanten hun verantwoordelijkheid nemen. “Anders kopen consumenten hun producten niet meer.”

Drang tot uitgeven

Roger Martin-Fagg is een ‘behavior economist’. Waar reguliere economen uitgaan van de veronderstelling dat mensen rationale keuzes maken, schrijven gedragseconomen beslissingen toe aan emotie en instincten. Hij constateert dat door alle steunprogramma’s van overheden om mensen aan het werk te houden, nationale banken ontzettend veel geld in de economie pompen. Spaartegoeden lopen op, meer dan mensen psychologisch nodig hebben om zich ‘comfortabel’ te voelen. De drang om dit – zodra dit kan – uit te geven, zal enorm zijn.

Martin-Fagg voorspelt dan ook een economische hausse. In de vastgoedwereld zien we dat nu al. De detailhandelsprijzen stijgen binnenkort en daarna zullen de lonen volgen om het verlies aan koopkracht te compenseren, is zijn voorspelling. Ondanks deze wereldwijde inflatie, verwacht hij niet dat de rente direct zal stijgen. Overheden willen deze kunstmatig laag houden om de markt te stabiliseren. Uiteindelijk zullen we echter op de blaren moeten zitten, maar dan zijn we zeker vijf á zes jaar verder, stelt hij.

Wouter Mooij
hoofdredacteur Sign+ Magazine | Sign.NL

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.